Wednesday, July 28, 2010

Muqaddimah

الســــلا م عليــــكــم ورحمة الله وبركاته
Dengan Nama ALlah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.
Bulan Rejab sudah berlalu, kini kita berada diakhir bulan Sya’ban dan beberapa hari lagi kita akan memasuki bulan penuh dengan keberkatan iaitu bulan Ramadhan.
Bagi mereka yang begitu mengutamakan ‘amalan sunnah tidak mahu melepaskan keberkatan yang juga terdapat pada bulan Rejab dan Sya’ban. Mengikut mazhab as Syafie, digalakkan untuk berpuasa sunat dua bulan berturut-turut dan seterusnya diikuti dengan puasa wajib pada bulan Ramadhan.

Keghairahan untuk melakukan ‘amalan-‘amalan sunat pada bulan Rejab dan Sya’ban mungkin tersangkut sedikit oleh kerana ada perebutan antara perlawanan bola sepak piala dunia. Ada diantara kita sanggup bersengkang mata untuk menonton perlawannya dan ada yang sanggup bangun di dinihari semata-mata untuk menyaksikan perlawanan tersebut.

Adakah kita boleh melakukan sedemikian rupa sekiranya kita berada didalam majlis-majlis ‘ilmu atau mungkin bolehkah kita bangun di sepertiga malam untuk menunaikan solat tahajjud dan membaca al-qur’an sedangkan orang lain kebanyakkannya sedap diulik mimpi?
Kita tidak merasa apa-apa kesalahan sekiranya fonomena berjaga untuk menonton bola ini boleh menyebabkan solat subuh kita terbabas dan kerja-kerja seharian terbantut atau mutu kerja sedikit terjejas, tetapi ada majikan atau sebahagian


masyarakat akan melenting dan memberi amaran sekiranya kita ke tempat kerja atau ke kuliah dengan mutu kerja tidak memuaskan sekiranya diketahui kita berjaga malam disebabkan kita melakukan qiammullail .
Inilah situasi sesetengah masyarakat sekarang yang memandang remeh dan bersikap endah tak endah terhadap kerja buat dalam agama dan amat teliti dalam kerja buat yang tidak bersangkut dengan ‘amalan agama.

Oleh yang demikian itu harapan kita semoga pada bulan Ramadhan yang akan menjelang tiba dapatlah kita mengisinya dengan ‘amalan-‘amalan yang berfaedah setelah kita terlepas dari melakukannya pada dua bulan sebelumnya. Dan semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna dari sebelumnya.
amirbenhussin@gmail.com


Tokoh.
amirussin@yahoo.com

Bilal bin Rabah Muazzin Rasulullah.

Bilal bin Rabah lahir di daerah as-Sarah yang terletak di pinggir Kota Mekah, 43 tahun sebelum hijrah. Ayahnya bernama Rabah, ibunya bernama Hamamah, seorang wanita berkulit hitam.
Bilal dibesarkan di Kota Mekah sebagai seorang hamba milik keluarga Bani Abdul Dar. Selepas ayahnya meninggal dunia, Bilal diserahkan kepada Umayyah bin Khalaf, seorang tokoh penting kaum Quraisy.

Bilal termasuk dalam kalangan mereka yang awal memeluk agama Islam. Apabila Umaiyyah mendapat tahu, dia menyeksa Bilal tanpa belas kasihan supaya Bilal kembali ke agama asal serta menjadi pengajaran kepada yang lain. Namun Bilal enggan tunduk dengan kehendak Umaiyyah. Bilal diseksa oleh Umaiyyah tanpa henti dengan memukul kemudian diarak keliling Kota Mekah dan seterusnya dijemur ditengah padang pasir tanpa diberi makan dan minum. Ketika matahari tegak di atas kepala, dan padang pasir panas membara, Bilal dipakaikan baju besi lalu dibiarkan berjemur di bawah terik cahaya matahari.

Tidak cukup dengan itu, Bilal disebat dengan cemeti dan dadanya ditindih dengan batu. Namun iman Bilal tetap teguh menghadapi penyeksaan itu. Umaiyyah memaksa Bilal menyebut nama Latta dan Uzza tetapi mulut Bilal hanya menyebut “ ALlah…ALlah…ALlah ”. Seksaan pada Bilal akhirnya sampai kepada Abu Bakr as-Siddiq, lalu membelinya daripada Umaiyyah dengan harga sembilan uqiyah emas.

Apabila Rasulullah S.A.W mendapat tahu mengenai perkara itu lalu memuji Abu Bakr dan bersedia berkongsi untuk membayarnya, tetapi Abu Bakr berkata bahawa wang itu sudahpun dibayar kepada Umaiyyah. Bilal dirawat dan dimerdekakan oleh Abu Bakr.

Bilal pernah hidup pada tiga zaman iaitu pada zaman jahilliah sebelum kedatangan Islam, zaman Nabi Muhammad S.A.W dan zaman Khalifah ar-Rasyidin. Pada zaman jahilliah, Bilal menjadi hamba kepada Umaiyyah dan pada zaman Rasulullah S.A.W Bilal menjadi muazzin.Beliau juga pernah turut serta dalam semua peperangan yang disertai Rasulullah.

Sesudah Nabi Muhammad S.A.W wafat, beliau merasakan satu kehilangan dalam kehidupannya. Kerana sangat sedih beliau tidak dapat menyebut Muhammad dalam sebutan azan yang dilaungkannya. Akhirnya beliau tidak sanggup lagi menjadi tukang azan. Semasa beliau pergi mengerjakan haji ke Mekah penduduk Mekah meminta beliau menetap di Kota Mekah dan menjadi tukang azan di Masjidil Haram, tetapi beliau menolak.

Apabila pulang ke Madinah Saidina Ali serta Khalifah Umar al-Khattab memujuk beliau menetap di Madinah dan meneruskan khidmatnya sebagai tukang azan di Masjid Nabi, dan beliau sekali lagi menolak.

Bilal bin Rabah meninggal dunia di Damsyik pada tahun 20 Hijrah iaitu pada 641 Masihi dan dikebumikan di Damsyik ketika itu umurnya 63 tahun.


Dars Bukhari
www.tamarmerbok.blogspot.com

عن أنس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قا ل:لايؤمن أحد كم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه. متفق عليه.
Dari Anas r.a katanya: Rasulullah S.A.W bersabda “ Tidak sempurna iman seseorang sehingga dia berkasih sayang sesama Muslim , sebagaimana ia kasih pada dirinya sendiri ”.
[Hadis riwayat Bukhari dan Muslimi]

Hadis di atas menekankan kepada kita sebagai seorang Muslim yang sentiasa mengakui bahawa Rasulullah S.A.W adalah idola atau ikutan kita semestinya mengambil pengarajaran dari sunnah Nabi S.A.W yang menuntut kita dan ahli keluarga kita tidak mensia-siakan sepuluh malam-malam terakhir pada bulan Ramadhan.

Disamping kita mendapat ganjaran pahala yang tidak terkira besar dan banyaknya pada malam-malam tersebut, kita juga sekiranya diizinkan oleh ALlah S.W.T akan mendapat malam yang begitu besar berkatnya iaitu malam al-Qadr. Malam al-Qadr adalam malam yang tiada tandingannya melebihi keberkatan dan ganjaran pahala dari seribu malam.

Sesungguhnya kita tidak akan mendapat keberkatan dan ganjaran pahala pada malam al-Qadr itu sekiranya kita tidak melipat gandakan ‘amalam-amalan yang ikhlas dan sentiasa memohon keredhaan dari ALlah.

Rasulullah S.A.W menggalakkan kita melakukan ‘ibadah pada malam-malam tersebut dengan melakukannya bersama ahli keluarga kita iaitu sekiranya kita mempunyai ayah, ibu, datuk, nenek, anak-anak, ister-isteri dan kesemua ahli keluarga bagi memdapatkan ganjaran pahala dari ALlah.

Kita kadangkala berpendapat biarlah hanya kita seorang sahaja melakukan ‘ibadah-‘ibadah sunat pada malam-malam tersebut tanpa menganggu tidur ahli keluarga kita.Tetapi sebenarnya kita patut mengejutkan semua ahli keluarga bagi bersama-sama melakukannya, memandangkan malam-malam tersebut bukanlah selalu, hanya setahun sekali sahaja.

Oleh yang demikian itu ia patut melakukannya secara jamaiyy bagi mbersama-sama mendapat ganjaran pahala dari ALlah. Pada malam-malam tersebut Rasulullah S.A.W yang sudah dijanjikan pahala dan syurga tidak melepaskan peluang tersebut sehingga sanggup tidak bersama dengan isteri-isterinya. Dan Rasulullah S.A.W juga pada sepuluh terakhir bulan Ramadhan beriqtikaf di dalam masjid.

Inikan kita yang banyak dosa, maka sebaiknya kita menggunakan peluang yang diberikan ALlah pada malam-malam yang penuh keberkatan untuk memohon keampunan dari ALlah. InsyaALlah kita mampu melakukannya.


Mutiara Kalam [siri 20].
Oleh: Qamaruzzaman an-nadwi

Meskipun masih ada seruan
لأ اله الأ الله
Apabila tidak
Berakar di hati
Bagaima akan
Bersemayam di
Bibir.


Jagalah makan minum di bulan Ramadhan.
benhussin.blogspot.com

Kita sebagai umat Islam tentunya amat gembira dengan kedatangan bulan Ramadhan, ini oleh kerana apabila kita menjalani ibadah puasa kita akan mendapat dua kegembiraan, pertamanya ketika hendak berbuka dan keduanya ketika menyambut Syawal. Di bulan Ramadhan kita digalakkan untuk berjimat cermat sesuai dengan ‘amalan kita pada siang hari iaitu berpuasa. Berbuka adalah saat-saat yang dinantikan tidak kira tua dan muda. Masa berbuka, kita tidak mengambil kira risiko makanan yang kita makan, oleh itu sama-samalah kita berwaspada semasa kita meikmati makanan semasa berbuka.

Islam menganjurkan gaya hidup sihat agar menjadi umat yang kuat bukan sahaja dari segi fizikal malah rohani. Selain dari kita mengambil makanan yang sihat. Aspek kebersihan jangan kita lupai kerana kebersihan adalah sebahagian dari iman. Selain kita menjaga kebersihan makanan, kita juga hendaklah menitik beratkan soal halal haram makanan itu. Ini oleh kerana sekiranya makanan yang kita ambil itu mengandungi bahan-bahan yang haram, ia akan membawa kepada seluruh anggota badan dan memudhratkan ‘amalan kita terhadap ALlah.

Dalam surah al-Baqarah ayat 168 ALlah berfirman yang bermaksud : “ Wahai manusia, makanlah apa-apa di bumi yang halal dan baik dan janganlah kau mengikut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu ”. Apabila kita berbuka, kita disunahkan untuk mengambil beberapa biji buah tamar dan sedikit minuman, dan bersegeralah menunaikan solat maghrib, kerana kita tidak digalakkan untuk makana secara berlebihan .

Imam al-Ghazali mengatakan tabiat mengambil makanan dan minuman yang halal secara berlebihan akan membawa banyak akibat buruk, antaranya hati seseorang itu akan menjadi keras seperti bebal dan degil serta nurnya terpadam. Di samping itu, ia akan mengurangkan daya kecerdasan otak, menjejas kepintaran serta melemahkan daya kefahaman atau ingatan.

Pesan Imam al-Ghazali lagi, segala perbuatan dan perkataan seseorang itu mengikut apa yang diisi ke dalam perutnya, sekiranya ia diisi dengan makana yang haram, maka wujudlah perbuatan dan perkataan yang haram disamping muncul berbagai jenis penyakit.

Berikut adalah panduan makanan untuk menjamin kesihatan kita;

• Kurangkan penggunaan lemak terutama lemak tepu seperti sumber-sumber lemak dari binatang seperti mentega dan keju, kerana lemak jenis ini juga mengandungi aras kolesterol yang tinggi. Semasa menggoreng dan menumis juga kita perlu meminimakan kuantiti minyak supaya makanan lebih sihat dan memastikan kita lebih berjimat-cermat.

• Tingkatkan pengambilan buah dan sayur-sayuran segar. Kebanyakkan buah-buahan tempatan seperti belimbing besi, betik, ciku, pisang mempunyai khasiat yang lebih tinggi berbanding dengan buah-buahan import seperti epal, pir dan lai. Sebagai contoh, pisang rastali mempunyai kandungan vitamin C lebih 2 kali ganda berbanding epal hijau. Betik eksotika pula mempunyai kandungan vitamin A hampir 10 kali ganda berbanding limau mandarin. Selain sumbangan vitamin dan mineral, buah-buahan dan sayur-sayuran juga adalah menyumbangkan serat (fiber).

• Lebihkan pengambilan air. Ketika berbuka puasa, disarankan minum jus buaha-buahan (tanpa gula) dan elakkanlah dari minuman yang manis seperti minuman kordial dan minuman berperisa. Minuman yang berkafein seperti kopi tulen juga tidak digalakkan.

• Kurangkan pengambilan makanan yang masin terutama ketika bersahur. Disamping kita dapat mengelakkan bahaya penyakit, kita juga akan tidak merasa dahaga ketika berpuasa.

• Kurangkan pengambilan makanan/minuman yang manis. Mengurangkan penggunaan gula adalah baik untuk kesihatan kerana ia dapat mengelakkan pelbagai jenis penyakit seperti kencing manis dan masalah kegemukkan.
Semoga dalam bulan Ramadhan ini, kita adalah di antara individu yang bijak memilih makanan yang sihat di samping berjimat-cermat dalam memilih makanan yang sesuai.


Iqtibar.
tamarmerbok.blogspot.com

Dalam sahur ada keberkatan.

Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud: “ Bersahurlah kerana sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan ”. [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Sahur adalah satu ‘ibadah khusus bagi sesiapa yang berpuasa. Sahur dilakukan dengan mengambil sebarang jenis makanan sebelum masuknya waktu imsak. ‘Amalan bersahur adalah sunat bukannya wajib. Walaupun ianya sunat, tetapi amalan bersahur ini dilakukan oleh Nabi S.A.W sebagai tunjuk ajar dan pastinya ada yang tersirat. Ini oleh kerana Nabi S.A.W bukan bercakap atau melakukannya berdasarkan hawa nafsu.

Al-Miqdam bin Ma’dikariba meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W telah bersada yang bermaksud “ Hendaklah kamu mengambil makanan sahur kerana sesungguhnya ia merupakan makanan yang diberkati ”.
[Riwayat an-Nasaei dengan isnad baik]

Besar kemungkinana ada dikalangan kita enggan atau malas untuk bangun diawal pagi untuk bersahur kerana katanya kalau tidak bersahur pun mereka tetap boleh berpuasa. Dan ada pula yang mengatakan bahawa lebih baik bersahur dahulu sebelum tidor .

Bersahur bukanlah agenda untuk memberi keupayaan untuk berpuasa, tetapi ia adalah ‘amalan yang disunatkan dan di dalamnya ada keberkatan yang dijanjikan oleh ALlah walaupun bersahur hanya dengan seteguk air atau sebiji tamar. Dan bersahur sebelum tidor tidak termasuk dalam amalan sunnah Nabi S.A.W.

Syeikh al-Uthman mengatakan bahawa berkat sahur yang dikehendaki dengannya ialah barakah syar’iyyah [berkat fizikal]. Berkat syar’iyyah adalah pelaksanaan suruhan Nabi S.A.W mengikut sunnahnya. Manakala berkat badaniyyah ialah kerana ia merupakan makanan untuk tubuh badan dan menguatkan seseorang untuk berpuasa.

Bersahur juga adalah sebagai perbezaan puasa orang-orang Islam dengan puasa ahli kitab. Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud: “ Pemisah antara puasa kita dan puasa ahli kitab ialah makan sahur ”.
[Riwayat Muslim]

Mengikut hukum feqah, waktu sahur ialah bermula selepas tengah malam sehingga masuk waktu fajar. Walau bagaimanapun, fuqaha menyatakan sunat melewatkannya. Ini berdasarkan hadis Nabi S.A.W riwayat Zaid bin Thabit r.a katanya: “ Kami bersahur bersama dengan Nabi S.A.W. kemudian kami terus bangun melakukab solat ”. Anas bertanya: “ Berapa lamakah tempoh antara keduanya [antara sahur dan solat] ”. Zaid menjawab: “ Tempoh lima puluh ayat ”.
[Riwayat al-Bukhari dan Muslim]

‘Amalan bersahur amat bertepatan dengan sains, kerana ia menepati waktu bersarapan pagi. Kajian menunjukkan makanan yang paling utama dalam masa 24 jam ialah sarapan. Maka tepatlah ‘amalan Nabi S.A.W untuk bersahur dan melewat-lewatkan sahur. Mudah-mudahan kita mendapat keberkatannya.


Tafsir al-Qur’an [Ruhul Ma’ani]

Oleh: Ust.Qamaruzzam an-nadwi

والذين يؤمنون بما انزل اليك وما انزل من قبلك وبالأ خرة هم يو قنون
Dan juga orang-orang yang beriman kepada kitab ‘al-Qur’an’yang diturunkan kepada mu [wahai Muhammad] dan kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripada mu serta mereka yang akan [adanya] hari akhirat.

Dalam ayat ini memberitahu tentang tambahan sifat-sifat muttaqin iaitu beriman dengan kitab dan hari akhirat. Disini satu huraian bahawa hendaklah kamu ketahui bahawa jalan yang lurus itu akan terkandung dalam kitab-kitab dari langit dan untuk umat ini hanya dalam al-Qur’an dan juga para muttaqin diingatkan akan adanya hari akhirat.

Sesuatu ‘amalan akan diadili dan diberi ganjaran oleh ALlah S.W.T. Hazrat Abdullah bin Mas’ud dan Hazrat Abdullah bin Abbas menghuraikan bahawa seruan kepada Islam terbahagi kepada dua golongan, pertama kalangan kuffar musyrikin dan golongan kedua dari kalangan ahli kitab Yahudi dan Nasrani.

Ayat yang terdahulu menitik beratkan golongan kuffar musyrikin dan ayat ini menitik beratkan golongan Yahudi dan Nasrani, bahawa segala-galanya kitab yang diturunkan sebelum al-Qur’an adalah benar dan haq, tetapi sekiranya dengan adanya al-Qur’an maka segala-galanya syariat dahulu telah dimansuhkan dan hanya al-Qur’an sahaja akan diguna pakai.

Oleh itulah orang Islam yakin akan segala kitab yang diturunkan tanpa ragu-ragu tetapi untuk ‘amalan hanya apa yang termaktub dalam al-Qur’an. Disini juga membawa bukti bahawa al-Qur’an adalah kitab yang terakhir kerana jika sekiranya masih ada kitab yang akan diturunkan sudah pasti dijelaskan disini bahawa beriman dengan kitab ini dan kitab yang telah diturunkan dan juga kitab yang akan diturunkan .

Tetapi ayat ini menegaskan beriman dengan kitab ini dan kitab-kitab yang telah diturunkan sahaja, maka ini dalilnya bahawa al-Qur’an adalah kitab ALlah yang terakhir diturunkan.
[bersambung]

بول جا ل Bol chal.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

Tolong turunkan saya di….
Please let me off at…

من فضلك انزلني على...
Min fadlika anzilni ‘ala…..

مهر با نى كر كى مجهى ...فر اتا ر دجي يى
Meher bani kar ke mujhe……

Turun disini
Get off here

انزل ههنا
Inzil hahuna

يها اتر جا يى
Yaha utar jaye


Perlukah saya bertukar bas?
Do I need a transfer ?

هل استبد ل ؟
Hal astabdilu ?

كيا مجهى تبد يل كرنا هى ؟
Kia muje tabdil karna he ?


Muhasabah.
benhussin.blogspot.com

Kisah iblis mengadap Nabi Muhammad S.A.W.

Ya Nabi ALlah! Tiap-tiap satu yang tuan hamba Tanya sedialah hamba mengaku menerangkan sealanya dengan benar tanpa disembunyikan. Iblis bersumpah dengan nama ALlah dengan mengatakan sekiranya dia menipu maka hancur leburlah dirinya terbakar.

Soal Nabi S.A.W “ Siapakah musuh engkau yang utama dan siapakah aku ini kepada engkau?”. Jawab Iblis “ Tuan hambalah musuh utama yang melebihi segala musuh di atas muka bumi ini ”. Maka Nabi pun memandang kemuka Iblis, maka menggeletarlah seluruh tubuhnya kerana ketakutan. Iblis berkata “ Wahai Nabi, hamba ini dapat menjadikan diri hamba sebarang rupa manusia, binatang dan lainnya serta menyerupai suara tanpa sedkitpun perubahan, tetapi hamba ini tidak dapat menyerupai rupa tuan hamba yang mulia, sekiranya hamba menyerupai diri seperti tuan hamba maka terbakarlah hamba menjadi abu.

Ya Nabi ALlah, kenapa hamba cabut iqtikad anak Adam supaya mereka itu menjadi kafir ialah dengan sebab tuan hamba bersungguh-sungguh memberi nasihat dan pengajaran kepada semua manusia supaya mereka kuat keimanan mereka dalam agama Islam, begitulah hamba bersungguh-sungguh menarik mereka kepada kekafiran, murtad dan munafik. Hamba melakukannya dengan harapan mereka masuk ke dalam neraka bersama-sama dengan hamba kekal di dalamnya buat selama-lamanya”.

Soal Nabi S.A.W yang ke dua, “ Hai Iblis! Apakah perbuatan mu kepada makhluk ALlah? ” Maka sembahnya, “ Ya Nabi ALlah, iaitu satu kemajuan bagi perempuan-perempuan yang merenggangkan kedua pahanya kepada lelaki yang bukan suaminya dan setengahnya sehingga terjadilah benih-benih yang haram, dan hamba goda segala manusia supaya meninggalkan solat, leka dengan makan minum dan melakukan derhaka kepada ALlah.

Sesetengahnya hamba lekakan mereka dengan harta benda terdiri dari emas, perak dan rumahnya serta kebun ladangnya supaya hasilnya dibelanjakan kejalan yang haram. Pada masa pesta yang bercampur lelaki dan perempuan, disitulah hamba lepaskan sebesar-besar godaan supaya hilang maruah mereka, dan sehingga meminum arak supaya hilang akal dan fikiran mereka, maka disitulah hamba hulurkan tali cinta asyik lalu terbukalah segala pintu maksiat yang besar sehingga terjadilah penzinaan.

Maka apabila terjadinya penzinaan antara keduanya, terpasalah mereka mencari wang dengan cara tipudaya dan mencuri, apabila mereka sedar kesalahan mereka lalu hendak bertaubat, hamba tangguhkan dan menggoda mereka dengan lebih lagi supaya melakukan maksiat itu berulang-ulang serta melibatkan isteri orang.

Maka berapa umat tuan hamba yang telah hamba sesatkan, jin, syaitan dan iblis hamba memerintah supaya menggoda dan menghasut anggotanya hingga ke dalam badannya. Apabila hati-hati mereka sudah tergoda, maka sentiasalah mereka riya’ dan takabbur, hairan akan dirinya serta melengah-lengahkan ‘amalan dan suka meyombong diri. Apabila lidah mereka sudah digoda maka sentiasalah mereka bercakap bohong, mencela dan mengumpat antara satu sama lain, demikianlah hamba menghasut mereka siang, malam, pagi dan petang ”.
Bersambung.


Soal jawab
amirussin@yahoo.com

Soalan : Adakah sah solat seorang lelaki yang solat fardhu Jumaat tetapi bercakap-cakap semasa khatib sedang membaca berkhutbah ?.

Jawapan : Sabda Rasulullah S.A.W: “ Jika kamu berkata-kata kepada kawan kamu kitika imamberkhutbah pada hari Jumaat walaupun dengan perkataan ‘Diam’, maka lagha lah [sia-sia] dia ”. [Riwayat Bukhari dan Muslim]
Ulama berbeza pendapat dalam hal hukum mendengar khutbah. Jumhur berpendapat diam ketika khutbah adalah wajib, iaitu pendapat yang paling kuat. Berkata-kata ketika khutbah membatalkan pahala Jumaat, namun solat Jumaatnya tetap sah. Hikmahnya ialah untuk mengelakkan gangguan tumpuan terhadap khutbah yang disampaikan. Namun untuk bercakap sesuatu yang penting, seperti memberitahu orang buta dihadapannya ada lubang dan sebagainya, tidaklah termasuk perkara yang dilarang.


Tip Nabawi.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

Sabda Nabi S.A.W:
Pada pandangan ALlah, makanan yang paling baik ialah makanan yang dimakan beramai-ramai.

Biarkan makananmu sejuk sedikit sebelum memakannya, kerana makanan yang panas itu tidak berkat.

Makan seorang diri semasa sarapan pagi ialah makan dengan syaitan, makan dengan seorang lain ialah makan dengan raja yang zalim, makan dengan dua orang lain ialah makan dengan para Nabi A.S.

Apabila makan tanggalkan kasutmu kerana dengan itu kakimu lebih rehat.


Makanan sihat semasa menjalani ibadah puasa.

tamarmerbok.blogspot.com

1. Berbuka dengan buah kurma atau dengan makanan yang manis.
2. Minum susu semasa bersahur.
3. Banyakkan minum air kosong.
4. Elakkan makanan berat semasa berbuka.
5. Elakkan makan terlalu banyak semasa bersahur.
6. Banyakkan makan sayur dan buah.
7. Elakkan makanan pedas dan masam.
8. Elakkan minuman bergas dan berkarbonat.
9. Kurangkan makanan berlemak dan berminyak.
10.Satu sudu madu lebah setiap hari.

Jangan makan:

(a) susu bersama daging
(b) daging bersama ikan
(c) ikan bersama susu
(d) ayam bersama susu
(e) ikan bersama telur
(f) ikan bersama daun salad
(g) susu bersama cuka
(h) buah bersama susu (contohnya koktel).


English Section
amirussin@yahoo.com

Is Islam for Arabs only ?

No, it is not. Every prophet before Muhammad,the Prophet of Islam, was sent to his own people only, except Prophet Muhammad, who, being the last prophet, was sent to all humans of all time and places.

It just happened that Muhammad was an Arab living among Arabs. Therefore, he began with his kins, relatives, neighbors,acquaintances, and friends, but later the addressed all Arabs, all humans, all Jews, and all Christians close to him.

Islam is God’s final message to all humans. Islam means, both literally and terminologically, full submission to God. Submit to God, brother, before it is too late. Islam is for you, for all humans in all continents, for all races, all majorities, all minorities and all colors everywhere.


Nazam

Aku
Mencari sesuatu
Yang belum pasti
Hakikatnya jua belum ku temui

Puas sudah
Aku mencari
Kebahagiaan sirna hidup
Disisi teman-teman
Ku dapati hanya kelalaian

Aku
Mencari lagi hakikatnya belum pasti
Di hati seorang kekasih
Aku dapati hanya khayalan
Dan berakhir dengan kekecewaan

Aku mencari lagi
Dalam menilai diri
Siapakah aku
Untuk apakah aku
Dan di manakah aku ?

Dimanakah aku
Harus mencari membawa hati yang lara
Sarat kerinduan yang tiada haluan
Yang merunsing tiada tara

Aku keliru sendiri
Apa yang aku cari
Aku masih tak mengerti
Titik pencarian

Lantas aku tersedar
Dari lama mencari
Mencari cinta agung
Mencari cinta hakiki

Destinasi pencarianku muncul di tengah mentari
Terjawab segala pencarian yang selama ini
Bagai debu-debu jalanan
Kini ia bertaut kembali dengan satu kekuatan

Untuk mencari Mu Ya ALlah
Yang mengharap dan menagih
Keredhaan-Mu
Dan sinar cahaya keimanan.


benhussin.
Teras jernang julai 2010


Untuk langganan albayan hubungi Ust.Qamaruzzaman: 013 4849471.1 Tahun RM
25.00 . 6 Bulan RM 12.50 [Harga termasuk bayaran pos]. Untuk mendapatkan barangan kesihatan sila lawati www.tamarmerbok.blogspot.com.

No comments: