Sunday, October 25, 2009

Muqaddimah

Assalamualaikum, Dengan Nama ALlah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.
Sempena kedatangan bulan Zulhijjah yang mulia ini, sama-sama kita check kembali antara ‘amalan-‘amalan yang dituntut untuk kita lakukan sepanjang menyambutnya.

Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas RA bahawa Baginda Nabi SAW bersabda : “Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini ,iaitu sepuluh hari Zulhijjah-”. Para Sahabat Baginda bertanya : “Apakah juga (pengecualian itu) termasuk jihad pada jalan Allah ?” . Ujar Baginda : “Tidak juga (termasuk) berjihad pada jalan Allah kecuali bagi seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun”.

Imam Ahmad RA meriwayatkan dari Ibnu ‘Umar RA bahawa Baginda SAW bersabda : “Tiada suatu haripun, ‘amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari sepuluh Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah) , takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah)”.

Ibnu Hibban di dalam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir RA bahawa Baginda SAW bersabda : “Seutama-utama hari adalah hari ‘Arafah”. Marilah kita bersama-sama meng’imarahkannya dan harapan kita agar bulan yang penuh barakah ini tidak terbuang begitu sahaja. Semua Warga kerja aditorial albayan


mengucapkan Selamat Menyambut ‘Idul Adha, kullu am a antum bi khair.
amirbenhussin@gmail.com

No comments: