Monday, September 26, 2011

Muqaddimah

الســــلا م عليــــكــم ورحمة الله وبركاته, Dengan Nama ALlah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.

i.
Setiap insan tidak dapat lari daripada melakukan dosa. Penderhakaan terhadap ALlah tidak terkira banyaknya telah kita lakukan semenjak usia mencapai baligh. ALlah SWT berfirman yang bermaksud: “Manusia itu diciptakan dalam keadaan lemah”. [al-Nisa’: 28] Oleh itu semestinya kita perlu sentiasa memohon ampun dan bertaubat kepada ALlah SWT setiap waktu. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Setiap anak Adam sering melakukan kesalahan dan sebaik-baik yang melakukan kesalahan ialah mereka yang sentiasa bertaubat”. [Riwayat Ibn Majah]

ii.
Saban hari apabila kita menatap media arus perdana, antara laporannya mengenai kerosakkan akhlaq dan moral remaja yang tidak lari dari kes pesta liar dan pembuangan anak. Hari ini kita dilaporkan anak luar nikah mencecah 257,411 orang. Jumlah ini tidak termasuk yang dibuang di dalam tandas, longkang dan tong sampah. Gejala ini semakin merebak bagaikan virus. Dimana perginya pendidikan moral dan akhlaq yang selama ini diajar di sekolah-sekolah.

iii.
Menjana minda dan peribadi Muslim amat perlu kepada anak-anak. Demi menjadikan anak-anak sebagai permata Islam yang dapat menyirna sinarnya kepada semua masyarakat. Tuntutan rohani hendaklah sentiasa dibajai dan disirami keatas diri anak-anak bagi menjamin masa mendatang mereka sentiasa berada di dalam ruang lingkup sunnah Nabi SAW serta sentiasa dijalan yang diperintahkan ALlah. Oleh itu jadikan pusat tarbiah dan tahzib yang pertama di rumah bukan di sekolah. Anak-anak adalah amanah ALlah, oleh itu tanggungjawab kita menjadikan mereka Muslim yang ber’aqidah.
amirbenhussin@gmail.com


Tokoh.
amirussin@yahoo.com

Sayidatina Fatimah Az-Zahra.

‘Di kala kafir Quraisy menempelak dan menzalimi bapanya, Fatimah bangkit membela dan membersihkan tubuh bapanya yang dilempar kotoran oleh kaum musyrikin Makkah’.

Penduduk Makkah hanya mempercayai hanya seorang pemuda untuk menyelesaikan masalah perletakan Hajarul Aswad selepas pembinaan semula Kaabah akibat banjir. Pemuda tersebut adalah ayah kepada Zainab, Rukayyah dan Ummi Kalsum. Di kalangan penduduk Makkah hanya pemuda yang bernama Muhammad bin Abdullah sahaja yang boleh dipercayai dan paling bijaksana di antara mereka.

Muhammad SAW membentangkan kain serbannya dan meletakan Hajarul Aswad di tengahnya. Kemudian, baginda menyuruh setiap ketua kabilah memegang bucu kain serban tersebut dan mengangkatnya ke kaabah. Nabi SAW memegang dan meletakan Hajarul Aswad di tempatnya yang sebenar.
Dengan cara itu, semua kabilah yang berbalah telah berlapang dada dan kagum dengan kebijaksanaan Muhammad SAW menyelesaikan pertikaian mereka. Sesudah itu baginda pulang dengan hati lapang.

Setibanya di rumah, baginda terdengar teriakan seorang bayi perempuan yang baru lahir ke dunia. Alangkah gembiranya Nabi SAW dengan kelahiran puteri keempatnya yang dinamakan Fatimah Az-Zahra.

Fatimah membesar tidak seperti kanak-kanak lain. Dia lebih matang dan halus peribadinya kerana asuhan ibu bapa yang mentaati ALlah SWT. Fatimah menyaksikan ketabahan bapanya menyebarkan dakwah Islam di Kota Makkah setelah menerima wahyu yang pertama di Gua Hira’. Walaupun umurnya masih terlalu muda untuk memahami makna perjuangan.

Fatimah menjadi pendokong kuat bapanya. Dia juga berkongsi kesedihan dengan bapanya sewaktu bondanya Khadijah dijemput Ilahi. Susah senang baginda SAW adalah susah senangnya. Waktu yang paling sukar bagi Fatimah apabila berpisah buat sementara waktu dengan bapanya apabila berhijrah ke Kota Madinah.

Hatinya bimbang mengenangkan bapanya menjadi buruan tentera Musyrikin Makkah. Namun setelah baginda SAW tiba di Madinah bersama Abu Bakar r.a, Fatimah berkongsi kegembiraannya dengan Muhajirin dan Ansar.

Fatimah juga mengorbankan dirinya untuk perjuangan Islam. Dalam peperangan menentang golongan kafir, Fatimah menyediakan makanan untuk tentera Islam, mengubati dan menguruskan mereka yang syahid di medan jihad. Kemuliaan Farimah telah digandingkan dengan suaminya Sayidina Ali r.a.

Daripada keturunan mereka ini, lahirlah generasi warisan Rasulullah SAW yang mulia.


Dars Bukhari
www.tamarmerbok.blogspot.com

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah bahawa daging itu ialah hati ”.
[Hadis riwayat Bukhari dan Muslimi]

Hati sebagai raja dalam diri manusia. Seringkali bidalan orang tua-tua mengatakan menurut kata hati mati. Ini menunjukkan hati memainkan peranan penting dalam melahirkan insan kamil. Berlakunya berbagai macam perbuatan munkar dan keji adalah dari peranan hati seseorang.

Jenayah berat maupun jenayah ringan, tidak kiralah siapa melakukannya samaada pemimpin ataupun orang biasa. Pemimpin yang tidak terdidik hatinya dengan nilai-nilai Islam akan melakukan apa saja untuk kepentingan dirinya seperti melakukan kemungkaran, maksiat, kezaliman, rasuah dan lain-lain kejahatan yang akan menghancurkan sebuah negara.

Begitulah juga sekiranya hati yang tidak terdidik dengan kemurnian Islam akan melakukan segala kejahatan tanpa batasan. Sekiranya hati manusia dititiskan dengan ruh Islam insyaALlah akan terbinalah dalam dirinya kemurnian akhlaq yang sentiasa menta’ati ALlah dan Rasulnya.

Hati yang baik sentiasa inginkan kasih sayang sesama insan, keadilan, kesenangan, keindahan dan lain-lain sifat yang mulia, baik dan sempurna dalam hidup. Sentiasa memenuhi ruang dalam dirinya dengan mendekatkan diri dengan ALlah SWT dan selalu mengingati Nabi SAW dan akan hari kematian.

Untuk melakukan segalanya yang baik atau sebaliknya, semuanya terletak atas hati, oleh itu tanyalah hati sebelum melakukannya.


Mutiara Kalam [siri 24].
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

Ilmu pengetahuan yang sudah terkerat
Dari hangatnya cahaya Iman
Adalah bala
Yang cahayanya, kegelapan bagi dunia.


Iqtibar.
benhussin.blogspot.com

Bilal manusia pertama masuk syurga .

Diriwayatkan dalam kisah peristiwa israk dan mikraj Nabi SAW dan dalam riwayat yang lain menyatakan bahawa ALlah SWT, adalah orang yang paling dekat kepada ketaatan dan paling jauh daripada kemaksiatan.

Suatu ketika, sahabat r.a berdiri di depan pintu Amirul Mukminin Umar Ibn Khattab, memohon izin masuk pada hari pertemuan ketika muktamar diadakan setiap tahun. Saidina Umar Ibn Khattab mendahulukan orang-orang yang paling dekat kepada ALlah.

Mereka yang didahulukan untuk masuk menemuinya ialah 10 sahabat yang dijamin masuk syurga iaitu ahli Badr, seterusnya Bilal dijemput masuk. Saidina Umar menilai segala sesuatu berdasarkan al-Qur’an dan sunnah. Ia juga menilai martabat manusia hanya berdasarkan ukuran ketaqwaan kepada ALlah.

Dalam pemerintahan, Saidina Umar r.a masih belum puas kecuali bila Bilal mendahului mereka semuanya kerana sesungguhnya Bilal r.a adalah orang terlebih dahulu memasuki Islam.
Apakah kaum Muslimin sudah lupa kalimah ‘Ahad,Ahad’, sedangkan tubuh Bilal r.a dijemur di atas padang pasir yang terik panasnya membakar, dipukul, diseret dengan kuda dan didera dengan pelbagai seksaan.

Nabi SAW memanggil Bilal r.a lalu bersabda yang bermaksud: “ Wahai Bilal, mengapa engkau mendahuluiku masuk syurga? Sesungguhnya ketika aku masuk syurga malam tadi [malam israk], aku mendengar suara terompahmu dihadapanku”.

Bilal menjawab: “Wahai Rasulullah, tidaklah sekali-kali aku menyerukan azan, melainkan terlebih dahulu aku melakukan solat dua rakaat dan tidak sekali-kali aku mengalami hadas, melainkan aku berwudhu’ selepasnya, kemudian mengerjakan solat dua rakaat sebagai kewajipanku kepada ALlah”.


Asal Usul Solat Lima Waktu.
benhussin.blogspot.com

Perlu diketahui bahawa segala macam ‘ibadah yang difardhukan keatas kita sebagai umat Islam ada sebabnya.

Solat subuh dua rakaat.
Peristiwa Nabi Adam as diturunkan ALlah SWT dari syurga ke dunia ini pada waktu malam. Nabi Adam as dan Siti Hawa tidak diturunkan disatu tempat yang sama. Siti Hawa ra diturunkan di Jeddah, Nabi Adam as diturunkan di bukit Ruhun di Pulau Sailan atau kini Sailandra.

Kemudian apabila terbit fajar, Nabi Adam as sujud syukur dua kali sujud kepada ALlah SWT. Kerana itulah sebabnya solat subuh dua rakaat kerana mengingati akan Nabi Adam as sebagai orang yang pertama di muka bumi. Sujud pertama kerana syukur apabila telah hilang takut kegelapan malam, sujud yang ke dua kerana datangnya waktu siang.

Solat zohor empat rakaat.
Ada hubungannya dengan peristiwa korban zaman Nabi Ibrahim as, setelah ALlah memerintahkannya mengorbankan kambing dan seterusnya mengorbankan anaknya Nabi Ismail as. Dikala itu datangnya iblis sambil berteriak-teriak untuk menggagalkan korban tersebut. Tetapi Nabi Ibrahim as tetap melakukannya demi perintah dari ALlah.

Setelah selesai Nabi Ibrahim as melakukan korban maka tergelincir matahari, Nabi Ibrahin as pun sujud empat kali menyatakan kesyukurannya pada ALlah kerana beliau dan puteranya telah dapat melakukan tugas yang amat berat.

Serta bersyukur tidak terpedaya dengan hasutan syaitan, mempunyai putera yang sabar serta terselamat daripada pisau yang tajam dan korban itu diganti oleh ALlah dengan seekor kibas.

Solat asar empat rakaat.
Ada hubungkaitnya dengan peristiwa Nabi Yunus as yang berada di dalam perut ikan. Pada saat itu turunlah Malaikat Jibril ra mengajarkan beliau mengucapkan zikrullah yang bermaksud: “ Tiada Tuhan kecuali Engkau, Maha sucu Engkau, sesungguhnya aku daripada orang yang zalim”.

Lama kelamaan perut ikan itu menjadi panas lalu memuntahkan segala isi perutnya. Terkeluarlah Nabi Yunus as dari perut ikan tersebut, lalu dibawa oleh ombak sehingga terdampar di pantai. Nabi Yunus as benar-benar lemah kerana sudah beberapa hari tidak makan.

Dengan kuasa ALlah, digerakkan seekor kambing betina yang masih menyusukan anak datang ke tempat Nabi Yunus as yang sedang terbaring, lalu diletakkan puting susunya kemulut Nabi Yunus as yang sedang terbaring itu setiap hari.

Setelah pulih Nabis Yunus ditemui oleh salah seorang dari kaumnya, seorang pengembala kambing. Sebelum beliau meninggalkan tempat itu untuk pulang ke kampungnya, Nabi Yunus sujud syukur sebanyak empat kali untuk menyatakan kesyukurannya pada ALlah setelah menerima musibah.

Solat magrib tiga rakaat.
Ada hubungkaitnya dengan Nabi Isa as. Diriwayatkan seorang raja Bani Israil namanya Horodes yang tidak merasa senang dengan kahadiran Nabi Isa as, dan menuduh Siti Maryam berbuat zina sehingga melahirkan seorang anak lelaki dan menganggap Nabi Isa as sebagai nabi palsu.

Raja Horodes memerintahkan orang suruhannya agar Nabi Isa as ditangkap. Seorang murid Nabi Isa as yang bernama Yahuza mengkhianatinya dan membawa askar ke tempat Nabi Isa as. Saat Yahuza datang bersama askar pada waktu magrib. Malaikat Jibril turun mengangkat Nabi Isa as supaya selamat dari pembunuhan.

Setelah Jibril memberitahu tujuan kedatangannya, maka Nabi Isa as sujud tiga kali kerana bersyukur dari menyelamatkan ibunya dari tuduhan tidak benar dan di atas mukjizat yang dikurniakan, kerana ALlah swt menyelamatkan ibunya daripada penganiayaan orang Yahudi, dirinya terselamat dari pengkhianatan muridnya.

Solat isya’ empat rakaat.
Ada hubungannya dengan Nabi Musa as. Lebih kurang sepuluh tahun lamanya Nabi Musa as menetap di Madyan, ketika perjalanan pulang ke Mesir bersama isteri dan anaknya, beliau kemalangan sehingga tidak tahu jalan mana yang hendak dilalui.
Kerana hampir masuk waktu isya’, tiba-tiba beliau ternampak cahaya bersinar di bukit Thursina. Beliau berpesan kepada keluarganya menunggunya disitu dan beliau pergi kebukit itu untuk meminta api.

Namun apabila sampai ke lembah tersebut, keadaan sekeliling tempat itu menjadi terang benderang laksana hari siang. Tiba-tiba Nabi Musa as mendengar firman ALlah dan sekaligus beliau diangkat menjadi Rasul untuk Bani Israil.
Kemudian beliau memohon kepada ALlah swt agar sepupunya Harun diangkat pula menjadi Nabi.Permohonannya dimakbulkan ALlah dan diberikan beberapa mukjizat sebagai tanda bukti kenabiannya.

Setelah selesai menerima wahyu terus dari ALlah tanpa perantaraan Jibril, beliau sujud syukur empat kali kepada ALlah swt kerana menyelamatkannya dari buruan Firaun, menolongnya selama di perantauan, memilihnya dan sepupunya menjadi Nabi dan menyelamatkan Bani Israil dari penindasan.

Demikianlah solat lima waktu yang mempunyai hubungan dengan peristiwa sejarah lima orang Nabi.


Tafsir al-Qur’an [Ruhul Ma’ani]
Oleh: Ust.Qamaruzzam an-nadwi

Orang-orang munafik ini akan melakukan fasad di atas muka bumi ini supaya kehidupan agama tidak akan terbentuk. Bila diberi nasihat jangan melakukan kerosakkan maka mereka menjawab bahawa mereka sedang melakukan kebaikkan begitu dan begini.

Dan kumpulan mereka akan mencemuh dan memperlekehkan kehidupan Islam yang sempurna, oleh itulah al-Qur’an telah menetapkan tahap iman yang perlu dicapai oleh orang yang mengakui beriman itu iaitu iman para sahabat. Mereka mempersendakan Islam bila dikalangan mereka dan mengakui bahawa mereka tidak beriman. Sebenarnya ALlah SWT memberi sedikit masa supaya seksaan dunia ini mereka hadapi sebelum mereka kembali kepada ALlah untuk hadapi seksaan akhirat.

Dan ALlah mengingatkan mereka bahawa ALlah Maha Berkuasa atas segalanya bahkan atas hati-hati mereka juga.


بول جا ل Bol chal.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

1.Dimana bilik mandi?
Where is the bathroom?

Ainal hamman?
اين الحمام ؟

Gusuk khana kaha he?
غسل خا نه كها هي ؟

2.Dimana talifon?
Where is the telephone?

Aina talefon?
اين تليفون ؟

Talefon kaha he?
تليفون كها هي ؟

3.Dimana ruang makan?
Where is the dinning room?

Ainal hujratu atta’am?
اين الحجرة الطعام ؟

Khane ka kamrah kaha he?
كهانى كا كمره كها هى ؟


Cara Makan Rasulullah SAW.
amirbenhussin@gmail.com

Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang mengikut sunahku, bererti dia cinta kepadaku, maka akan masuk syurga bersamaku”.

Kebaikan dan kelebihan kita meng’amalkan suanah Nabi SAW kerana pada setiap ‘amalan sunah itu ada keberkatan. Siapa yang meng’amalkan sunah dia akan mendapat dua keuntungan iaitu pahala yang berlipat kali ganda dan keberkatan.

Cara makan yang diajar oleh Rasulullah SAW kepada kita ialah:

1. Mencuci tangan.
2. Duduk tegak dilarang bersandar.[disarankan duduk tahiyat awal].
3. Membaca basmallah dan membaca doa’ makan.
4. Guna tangan kanan dan mengambil makanan yang paling hampir.
5. Mengunyah sebanyak 40 kali.
6. Mendahulukan memakan buah-buahan sebelum memakan daging.
7. Menggunakan 3 jari.
8. Jauhi sikap berlebihan dan gelojoh.
9. Makan dengan menggunakan talam [makan secara berjamaah].
10. Tutup makanan samaada sebelum atau sesudah makan.
11. Berkumur sebelum dan sesudah makan.
12. Menjilat jari.
13. Tidak tidur selepas makan.
14. Membaca doa’ sesudah makan.

Jadikanlah panduan ini sebagai satu ‘amalan untuk di’amalkan dalam kehidupan kita sehari-hari. Secara tidak lansung kita menghidupkan sunah Nabi SAW.


Muhasabah.
benhussin.blogspot.com

Gejala murtad perlu ditangani.

ALlah SWT mengutuskan kepada kita dua perkara kepada manusia supaya tidak terus berada dalam kesesatan, yang pertamanya ialah utusan ALlah yakni Rasulullah SAW dan al-Qur’an yang mengajar manusia mengenai perkara benar sebagai panduan utama manusia berjaya di dunia dan di akhirat.

Namun apa yang kita lihat sekarang banyak berlaku kesesatan di kalangan umat Islam dan kemurtadan. Firman ALlah yang bermaksud: “…dan sesiapa diantara kamu yang murtad [berpaling tadah] daripada agamanya [Islam], lalu dia mati sedang dia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian, rosak binasalah ‘amal usahanya [yang baik] di dunia dan di akhirat, mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya [selama-lamanya]”.
[Al.Baqarah:164]

Apabila seseorang Muslim itu telah murtad dan dia mati maka kafirlah ia dan apabila mati dalam keadaan yang sebegitu segala ‘amal ibadahnya yang terdahulu rosak binasa dan sekaligus menjadi penghuni neraka buat selamanya. Umat Islam perlu menghindari gejala murtad dengan:

• Mempelajari
• Mengetahui
• Memahami
• Menghayati
• Ber’amal

Untuk menapatkan lima perkara tersebut ialah dengan berpandukan semuanya yang terkandung di dalam al-Qur’an dan sunnah Nabi SAW dan mengikut apa yang di’amalkan oleh para sahabat r.a serta para ulama yang muktabar.

Membendung gejala ini sejak dari awal dengan menumpukan sepenuh perhatian kepada anak-anak dengan mendidik dan mengajar mengikut ajaran al-Qur’an dan sunnah Rasulullah SAW. Firman ALlah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya al-Qur’an memberi petunjuk ke jalan yang amat betul [agama Islam] dan memberikan berita yang menggembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan ‘amal-‘amal soleh, bahawa mereka peroleh pahala besar”. [Al-Israa:9]
Islam memberikan petunjuk dan panduan hidup yang terbaik kepada umatnya dalam segala bidang, mudah-mudahan dengan mengembalikan sistem pendidikan Islam yang sebenar kepada anak-anak insyaALlah generasi Muslim yang akan datang akan terhindar dari gejala murtad ini dan akan terselamat di dunia dan di akhirat.


Awasi guna gajet mobil dan lindungi
data anda.
amirussin@yahoo.com
Kesedara pengguna [kita] amat penting dalam memastikan segala data maklumat peribadi penting dapat kita lindungi semasa menggunakan internet. Pengguna gajet dan komputer, baik di rumah, pejabat atau dimana saja hendaklah sentiasa berwaspada dengan jenayah siber yang semakin berleluasa sekarang ini. Pastikan gajet mobil seperti droit, tablet dan telefon pintar tidak terlalu mendedahkan maklumat peribadi.

Penjenayah siber hanya perlu memperdayakan mangsa bagi membolehkan mereka mendapat maklumat peribadi yang tidak sepatutnya diberikan pada orang lain. Maklumat tersebut akan digunakan bagi mendapatkan akses tertentu yang mereka perlukan.

Apabila satu akses telah diperolehi, maka langkah-langkah seterusnya menjadi semakin mudah untuk mereka mendapatkan akses yang lain. Menggunakan gajet digital juga boleh mengakibatkan kebocoran maklumat sekiranya langkah keselamatan untuk memeliharanya tidak diambil kira.

Ini kerana segala maklumat atau data yang tersimpan dikomputer, turut diguna dan disimpan pada gajet digital bagi memboleh ia diakses dari mana-mana. Pengguna komputer riba, droit, tablet dan telefon pintar perlu memastikan gajet mereka sentiasa bersama dan tidak dibiarkan ditempat-tempat yang senang dicuri orang seperti di kuanter pendaftaran hotel, lapangan terbang, stesyen keretapi atau di stesyen bas.

Jangan sesekali meletakkan gajet anda di loker awam atau di dalam kereta, kerana ia memudahkan penjenayah mengambilnya. Lindungilah data maklumat anda di dalam gajet, gunakan aplikasi sekuriti yang mampu melakukan enkripsi terhadap data yang disimpan pada komputer riba, tablet, iPad, iPhone, mahupun smart phone [telefon pintar].

Ia juga merangkumi data yang disimpan pada storan luaran seperti pemacu USB dan cekera keras luaran, kerana sekiranya berlaku kejadian yang tidak diingini data yang dimiliki masih terpelihara serta tidak akan jatuh ke tangan mereka yang tidak bertanggungjawab.
Rahsia sumber ‘alam.
amirussin@yahoo.com

Khasiat kacang soya.

Kacang soya semakin terkenal di kalangan pengamal makanan sihat. Ia lebih murah dari daging, susu, atau telur. Ia mengandungi 50 peratus protein bagi setiap 100 gram kacang soya, dua kali lebih daripada kacang tanah, 11 kali lebih daripada susu dan tiga kali lebih daripada telur.

Kadar lemaknya sangat rendah dan ia kaya dengan pelbagai bahan mineral dan juga vitamin A, B, C dan D. Protein soya mampu mengurangkan risiko penyakit kanser dan jantung. Ia mudah dicerna dan mengandungi semua asid amino yang diperlukan untuk membina dan membaiki tisu badan yang rosak serta membekalkan tenaga.

Antara produk makanan berasaskan kacang soya ialah tauhu, tempe, fucuk serta dibuat sebagai minuman.


Soal jawab
amirussin@yahoo.com

Soalan : Berdosakah sekiranya kita banyak ketawa ?

Jawapan : Banyak ketawa tidak berdosa, cuma boleh mematikan hati sepertimana yang dinyatakan oleh Imam al-Ghazali dalam kitabnya. Akhlaq seorang muslim ialah dengan banyak berzikir dan menangis mengingati dosa yang telah kita lakukan dan saat-saat kita menghadapi kematian. Tidak mungkin sesiapa yang sentiasa mengingati azab di hari akhirat dan azab neraka mampu untuk banyak ketawa.

Sesungguhnya Nabi SAW menyukai orang yang banyak menangis.

Soalan: Bolehkan kita membaca akhbar atau buku dalam tandas ?
Jawapan: Tidak digalakkan kita membaca, bercakap-cakap, menyanyi dan seumpamanya didalam tandas. Tandas itu tempat tinggal syaitan dan iblis dan kita juga tidak digalakkan untuk mengambil masa yang lama di dalamnya. Sesetengah ulama’ mengatakan hukumnya makruh.


Tip Nabawi.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

Garam sifatnya panas dan kering. Bila dimakan sederhana banyaknya mencantikkan kulit. Garam boleh menyebabkan muntah jika dimakan untuk membersihkan perut.

Menambah selera pada makanan, terlalu banyak memakannya menyebabkan kulit gatal. Nabi SAW pernah menyarankan supaya memakan secubit garam pada awal dan akhir setiap kali makan. Baginda bersabda sesiapa yang memulakan makan dengan secubit garam, ALlah SWT akan menghindarkan 330 jenis penyakit, yang paling kurang ialah gila, kusta, sakit perut, sakit gigi yang bakinya diketahui leh ALlah SWT sahaja.


Tip Pelajar Cemerlang.
amirussin@yahoo.com

Perkara-perkara penting yang perlu di’amalkan oleh para pelajar dalam usaha untuk menjadi pelajar yang benar-benar berilmu, beradab, bertaqwa kepada ALlah dan mencapai kecemerlangan. Antaranya ialah:

• Sentiasa bersabar terhadap teguran guru dan hendaklah menerimanya secara positif.
• Cari masa yang sesuai untuk berjumpa guru untuk bertanya soalan-soalan yang tidak difahami. Jaga adab semasa hendak bertanya dengan meminta izin terlebih dahulu.
• Bercakap dengan beradab semasa dihadapan guru dengan menggunakan bahasa yang baik dan nada suara yang tidak kuat.
• Tahu hak guru dan beri keutamaan kepada guru serta tidak melupakan jasa guru.
• Sentiasa berdoa’ dan mengharapkan pertolongan dari ALlah.
• Sering membaca al-Qur’an.
• Jaga solat dan sentiasa menghormati kedua ibu bapa.
• Berbuat baik sesama rakan dan jiran.
• Berusaha dengan bersungguh-sungguh dan sentiasa menjaga pemakanan yang baik bersih dan halal.

Berusaha tangga kejayaan, setelah kita berusaha dan berdoa’, maka selebihnya kita hendaklah meletakkan pengharapan sepenuhnya pada ALlah dan hendaklah ikhlas dalam melakukan segalanya.


English Section
amirussin@yahoo.com

Was Islam spread by sword ?

The answer is no, it wasn’t. The proof to this is simple and clear. Look at these countries nowadays: Indonesia [200 million inhabitants], Turkey [60 million] and Nigeria [150 million].
The percentage of Muslim in these countries ranges between 80% and 90%. No Islamic armies entered those countries, not a single soldier; most people there come into Islam voluntarily through trade cobtacts.

Look at at all Islamic countries below the African Desert, including Sudan, Uganda, Tanzania, Ghana, Somalia and many others, which have a majority of Muslim. No Muslim armies accuppied or invaded these countries.

Such countries came into Islam by their mere free will through trade contacts. Look at Islamic countries previously part of the ex-USSR, i.e., the ex-Soviet Union, such as Tajakestan, Kazachestan and Chechnia. These countries were not invaded by Islamic armies.

Islamic government have never forced anyone to embrace Islam, never. The Spaniards in A.D. 1492 forced the Muslim in Spain to become Christians or leave the country or be slaughtered. So did the Bulgarian government when it forced Muslim natives to change their religion and their Islamic names in the 1930’s.

Non-Islamic minorities inside all Islamic countries have always enjoyed maximal protection given to them by Islamic govermaent. The Islamic record is absolutely clean with respect, thanks to the clear instruction of the Holy Qur’an and sayings of Prophet Muhammad, there is no compulsion in religion, this ia a basic unquestionable principle in Islam.


Hiqmat Ki Bati [Kata-kata hikmat]
Oleh:Syaikh Osama.

Jab tom gunah karne chaho, us time tom talash/dhundo aisa jaga, jidar ALlah SWT karo. Tomko nehi dekhega/dekhna nehi payega.

Apabila kamu mahu melakukan dosa, kamu mencari tempat yang ALlah SWT tidak dapat melihat.


Nazam

Perjalanan yang berliku.

Akhi
Perjalanan hidupmu masih panjang dan berliku
Masih banyak lagi yang belum engkau tempuhi
Beribu lorong yang berliku yang belum engkau susuri
Namun teruskanlah melangkah.

Akhi
Jangan cepat mengalah bila melangkah
Walau ranjau sepanjang jalan
Walau terhiris kaca dan cerca
Namun ada natijahnya yang menanti di sana.

Akhi
Genggamlah bila ada yang memimpin
Jangan biar engkau terleka walau seketika
Jangan biarkan dirimu sering terjatuh
Kerna ia akan membuat engkau menangis dan kecewa.

Akhi
Tabahkan hatimu setulus mungkin
Hati yang belum mengenal erti kehidupan
Tabahkan hari ini untuk kemenangan hari esok.

Akhi
Walau terkesan dengan ratusan parut
Namun engkau tersenyum
Kerananya engkau
Kini mengerti erti kehidupan
Yang penuh berliku.

benhussin.
terasjernang,april 11.

Untuk langganan albayan hubungi Ust.Qamaruzzaman: 013 4849471.1 Tahun RM 25.00 . 6 Bulan RM 12.50 [Harga termasuk bayaran pos]. Untuk mendapatkan barangan kesihatan sila lawati www.tamarmerbok.blogspot.com.






























































Muqaddimah

الســــلا م عليــــكــم ورحمة الله وبركاته, Dengan Nama ALlah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.

i.
Setiap insan tidak dapat lari daripada melakukan dosa. Penderhakaan terhadap ALlah tidak terkira banyaknya telah kita lakukan semenjak usia mencapai baligh. ALlah SWT berfirman yang bermaksud: “Manusia itu diciptakan dalam keadaan lemah”. [al-Nisa’: 28] Oleh itu semestinya kita perlu sentiasa memohon ampun dan bertaubat kepada ALlah SWT setiap waktu. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Setiap anak Adam sering melakukan kesalahan dan sebaik-baik yang melakukan kesalahan ialah mereka yang sentiasa bertaubat”. [Riwayat Ibn Majah]

ii.
Saban hari apabila kita menatap media arus perdana, antara laporannya mengenai kerosakkan akhlaq dan moral remaja yang tidak lari dari kes pesta liar dan pembuangan anak. Hari ini kita dilaporkan anak luar nikah mencecah 257,411 orang. Jumlah ini tidak termasuk yang dibuang di dalam tandas, longkang dan tong sampah. Gejala ini semakin merebak bagaikan virus. Dimana perginya pendidikan moral dan akhlaq yang selama ini diajar di sekolah-sekolah.

iii.
Menjana minda dan peribadi Muslim amat perlu kepada anak-anak. Demi menjadikan anak-anak sebagai permata Islam yang dapat menyirna sinarnya kepada semua masyarakat. Tuntutan rohani hendaklah sentiasa dibajai dan disirami keatas diri anak-anak bagi menjamin masa mendatang mereka sentiasa berada di dalam ruang lingkup sunnah Nabi SAW serta sentiasa dijalan yang diperintahkan ALlah. Oleh itu jadikan pusat tarbiah dan tahzib yang pertama di rumah bukan di sekolah. Anak-anak adalah amanah ALlah, oleh itu tanggungjawab kita menjadikan mereka Muslim yang ber’aqidah.
amirbenhussin@gmail.com

Tokoh.
amirussin@yahoo.com

Sayidatina Fatimah Az-Zahra.

‘Di kala kafir Quraisy menempelak dan menzalimi bapanya, Fatimah bangkit membela dan membersihkan tubuh bapanya yang dilempar kotoran oleh kaum musyrikin Makkah’.

Penduduk Makkah hanya mempercayai hanya seorang pemuda untuk menyelesaikan masalah perletakan Hajarul Aswad selepas pembinaan semula Kaabah akibat banjir. Pemuda tersebut adalah ayah kepada Zainab, Rukayyah dan Ummi Kalsum. Di kalangan penduduk Makkah hanya pemuda yang bernama Muhammad bin Abdullah sahaja yang boleh dipercayai dan paling bijaksana di antara mereka.

Muhammad SAW membentangkan kain serbannya dan meletakan Hajarul Aswad di tengahnya. Kemudian, baginda menyuruh setiap ketua kabilah memegang bucu kain serban tersebut dan mengangkatnya ke kaabah. Nabi SAW memegang dan meletakan Hajarul Aswad di tempatnya yang sebenar.
Dengan cara itu, semua kabilah yang berbalah telah berlapang dada dan kagum dengan kebijaksanaan Muhammad SAW menyelesaikan pertikaian mereka. Sesudah itu baginda pulang dengan hati lapang.

Setibanya di rumah, baginda terdengar teriakan seorang bayi perempuan yang baru lahir ke dunia. Alangkah gembiranya Nabi SAW dengan kelahiran puteri keempatnya yang dinamakan Fatimah Az-Zahra.

Fatimah membesar tidak seperti kanak-kanak lain. Dia lebih matang dan halus peribadinya kerana asuhan ibu bapa yang mentaati ALlah SWT. Fatimah menyaksikan ketabahan bapanya menyebarkan dakwah Islam di Kota Makkah setelah menerima wahyu yang pertama di Gua Hira’. Walaupun umurnya masih terlalu muda untuk memahami makna perjuangan.

Fatimah menjadi pendokong kuat bapanya. Dia juga berkongsi kesedihan dengan bapanya sewaktu bondanya Khadijah dijemput Ilahi. Susah senang baginda SAW adalah susah senangnya. Waktu yang paling sukar bagi Fatimah apabila berpisah buat sementara waktu dengan bapanya apabila berhijrah ke Kota Madinah.

Hatinya bimbang mengenangkan bapanya menjadi buruan tentera Musyrikin Makkah. Namun setelah baginda SAW tiba di Madinah bersama Abu Bakar r.a, Fatimah berkongsi kegembiraannya dengan Muhajirin dan Ansar.

Fatimah juga mengorbankan dirinya untuk perjuangan Islam. Dalam peperangan menentang golongan kafir, Fatimah menyediakan makanan untuk tentera Islam, mengubati dan menguruskan mereka yang syahid di medan jihad. Kemuliaan Farimah telah digandingkan dengan suaminya Sayidina Ali r.a.

Daripada keturunan mereka ini, lahirlah generasi warisan Rasulullah SAW yang mulia.

Dars Bukhari
www.tamarmerbok.blogspot.com

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah bahawa daging itu ialah hati ”.
[Hadis riwayat Bukhari dan Muslimi]

Hati sebagai raja dalam diri manusia. Seringkali bidalan orang tua-tua mengatakan menurut kata hati mati. Ini menunjukkan hati memainkan peranan penting dalam melahirkan insan kamil. Berlakunya berbagai macam perbuatan munkar dan keji adalah dari peranan hati seseorang.

Jenayah berat maupun jenayah ringan, tidak kiralah siapa melakukannya samaada pemimpin ataupun orang biasa. Pemimpin yang tidak terdidik hatinya dengan nilai-nilai Islam akan melakukan apa saja untuk kepentingan dirinya seperti melakukan kemungkaran, maksiat, kezaliman, rasuah dan lain-lain kejahatan yang akan menghancurkan sebuah negara.

Begitulah juga sekiranya hati yang tidak terdidik dengan kemurnian Islam akan melakukan segala kejahatan tanpa batasan. Sekiranya hati manusia dititiskan dengan ruh Islam insyaALlah akan terbinalah dalam dirinya kemurnian akhlaq yang sentiasa menta’ati ALlah dan Rasulnya.

Hati yang baik sentiasa inginkan kasih sayang sesama insan, keadilan, kesenangan, keindahan dan lain-lain sifat yang mulia, baik dan sempurna dalam hidup. Sentiasa memenuhi ruang dalam dirinya dengan mendekatkan diri dengan ALlah SWT dan selalu mengingati Nabi SAW dan akan hari kematian.

Untuk melakukan segalanya yang baik atau sebaliknya, semuanya terletak atas hati, oleh itu tanyalah hati sebelum melakukannya.

Mutiara Kalam [siri 24].
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

Ilmu pengetahuan yang sudah terkerat
Dari hangatnya cahaya Iman
Adalah bala
Yang cahayanya, kegelapan bagi dunia.


Iqtibar.
benhussin.blogspot.com

Bilal manusia pertama masuk syurga .

Diriwayatkan dalam kisah peristiwa israk dan mikraj Nabi SAW dan dalam riwayat yang lain menyatakan bahawa ALlah SWT, adalah orang yang paling dekat kepada ketaatan dan paling jauh daripada kemaksiatan.

Suatu ketika, sahabat r.a berdiri di depan pintu Amirul Mukminin Umar Ibn Khattab, memohon izin masuk pada hari pertemuan ketika muktamar diadakan setiap tahun. Saidina Umar Ibn Khattab mendahulukan orang-orang yang paling dekat kepada ALlah.

Mereka yang didahulukan untuk masuk menemuinya ialah 10 sahabat yang dijamin masuk syurga iaitu ahli Badr, seterusnya Bilal dijemput masuk. Saidina Umar menilai segala sesuatu berdasarkan al-Qur’an dan sunnah. Ia juga menilai martabat manusia hanya berdasarkan ukuran ketaqwaan kepada ALlah.

Dalam pemerintahan, Saidina Umar r.a masih belum puas kecuali bila Bilal mendahului mereka semuanya kerana sesungguhnya Bilal r.a adalah orang terlebih dahulu memasuki Islam.
Apakah kaum Muslimin sudah lupa kalimah ‘Ahad,Ahad’, sedangkan tubuh Bilal r.a dijemur di atas padang pasir yang terik panasnya membakar, dipukul, diseret dengan kuda dan didera dengan pelbagai seksaan.

Nabi SAW memanggil Bilal r.a lalu bersabda yang bermaksud: “ Wahai Bilal, mengapa engkau mendahuluiku masuk syurga? Sesungguhnya ketika aku masuk syurga malam tadi [malam israk], aku mendengar suara terompahmu dihadapanku”.

Bilal menjawab: “Wahai Rasulullah, tidaklah sekali-kali aku menyerukan azan, melainkan terlebih dahulu aku melakukan solat dua rakaat dan tidak sekali-kali aku mengalami hadas, melainkan aku berwudhu’ selepasnya, kemudian mengerjakan solat dua rakaat sebagai kewajipanku kepada ALlah”.


Asal Usul Solat Lima Waktu.
benhussin.blogspot.com

Perlu diketahui bahawa segala macam ‘ibadah yang difardhukan keatas kita sebagai umat Islam ada sebabnya.

Solat subuh dua rakaat.
Peristiwa Nabi Adam as diturunkan ALlah SWT dari syurga ke dunia ini pada waktu malam. Nabi Adam as dan Siti Hawa tidak diturunkan disatu tempat yang sama. Siti Hawa ra diturunkan di Jeddah, Nabi Adam as diturunkan di bukit Ruhun di Pulau Sailan atau kini Sailandra.

Kemudian apabila terbit fajar, Nabi Adam as sujud syukur dua kali sujud kepada ALlah SWT. Kerana itulah sebabnya solat subuh dua rakaat kerana mengingati akan Nabi Adam as sebagai orang yang pertama di muka bumi. Sujud pertama kerana syukur apabila telah hilang takut kegelapan malam, sujud yang ke dua kerana datangnya waktu siang.

Solat zohor empat rakaat.
Ada hubungannya dengan peristiwa korban zaman Nabi Ibrahim as, setelah ALlah memerintahkannya mengorbankan kambing dan seterusnya mengorbankan anaknya Nabi Ismail as. Dikala itu datangnya iblis sambil berteriak-teriak untuk menggagalkan korban tersebut. Tetapi Nabi Ibrahim as tetap melakukannya demi perintah dari ALlah.

Setelah selesai Nabi Ibrahim as melakukan korban maka tergelincir matahari, Nabi Ibrahin as pun sujud empat kali menyatakan kesyukurannya pada ALlah kerana beliau dan puteranya telah dapat melakukan tugas yang amat berat.

Serta bersyukur tidak terpedaya dengan hasutan syaitan, mempunyai putera yang sabar serta terselamat daripada pisau yang tajam dan korban itu diganti oleh ALlah dengan seekor kibas.

Solat asar empat rakaat.
Ada hubungkaitnya dengan peristiwa Nabi Yunus as yang berada di dalam perut ikan. Pada saat itu turunlah Malaikat Jibril ra mengajarkan beliau mengucapkan zikrullah yang bermaksud: “ Tiada Tuhan kecuali Engkau, Maha sucu Engkau, sesungguhnya aku daripada orang yang zalim”.

Lama kelamaan perut ikan itu menjadi panas lalu memuntahkan segala isi perutnya. Terkeluarlah Nabi Yunus as dari perut ikan tersebut, lalu dibawa oleh ombak sehingga terdampar di pantai. Nabi Yunus as benar-benar lemah kerana sudah beberapa hari tidak makan.

Dengan kuasa ALlah, digerakkan seekor kambing betina yang masih menyusukan anak datang ke tempat Nabi Yunus as yang sedang terbaring, lalu diletakkan puting susunya kemulut Nabi Yunus as yang sedang terbaring itu setiap hari.

Setelah pulih Nabis Yunus ditemui oleh salah seorang dari kaumnya, seorang pengembala kambing. Sebelum beliau meninggalkan tempat itu untuk pulang ke kampungnya, Nabi Yunus sujud syukur sebanyak empat kali untuk menyatakan kesyukurannya pada ALlah setelah menerima musibah.

Solat magrib tiga rakaat.
Ada hubungkaitnya dengan Nabi Isa as. Diriwayatkan seorang raja Bani Israil namanya Horodes yang tidak merasa senang dengan kahadiran Nabi Isa as, dan menuduh Siti Maryam berbuat zina sehingga melahirkan seorang anak lelaki dan menganggap Nabi Isa as sebagai nabi palsu.

Raja Horodes memerintahkan orang suruhannya agar Nabi Isa as ditangkap. Seorang murid Nabi Isa as yang bernama Yahuza mengkhianatinya dan membawa askar ke tempat Nabi Isa as. Saat Yahuza datang bersama askar pada waktu magrib. Malaikat Jibril turun mengangkat Nabi Isa as supaya selamat dari pembunuhan.

Setelah Jibril memberitahu tujuan kedatangannya, maka Nabi Isa as sujud tiga kali kerana bersyukur dari menyelamatkan ibunya dari tuduhan tidak benar dan di atas mukjizat yang dikurniakan, kerana ALlah swt menyelamatkan ibunya daripada penganiayaan orang Yahudi, dirinya terselamat dari pengkhianatan muridnya.

Solat isya’ empat rakaat.
Ada hubungannya dengan Nabi Musa as. Lebih kurang sepuluh tahun lamanya Nabi Musa as menetap di Madyan, ketika perjalanan pulang ke Mesir bersama isteri dan anaknya, beliau kemalangan sehingga tidak tahu jalan mana yang hendak dilalui.
Kerana hampir masuk waktu isya’, tiba-tiba beliau ternampak cahaya bersinar di bukit Thursina. Beliau berpesan kepada keluarganya menunggunya disitu dan beliau pergi kebukit itu untuk meminta api.

Namun apabila sampai ke lembah tersebut, keadaan sekeliling tempat itu menjadi terang benderang laksana hari siang. Tiba-tiba Nabi Musa as mendengar firman ALlah dan sekaligus beliau diangkat menjadi Rasul untuk Bani Israil.
Kemudian beliau memohon kepada ALlah swt agar sepupunya Harun diangkat pula menjadi Nabi.Permohonannya dimakbulkan ALlah dan diberikan beberapa mukjizat sebagai tanda bukti kenabiannya.

Setelah selesai menerima wahyu terus dari ALlah tanpa perantaraan Jibril, beliau sujud syukur empat kali kepada ALlah swt kerana menyelamatkannya dari buruan Firaun, menolongnya selama di perantauan, memilihnya dan sepupunya menjadi Nabi dan menyelamatkan Bani Israil dari penindasan.

Demikianlah solat lima waktu yang mempunyai hubungan dengan peristiwa sejarah lima orang Nabi.


Tafsir al-Qur’an [Ruhul Ma’ani]
Oleh: Ust.Qamaruzzam an-nadwi

Orang-orang munafik ini akan melakukan fasad di atas muka bumi ini supaya kehidupan agama tidak akan terbentuk. Bila diberi nasihat jangan melakukan kerosakkan maka mereka menjawab bahawa mereka sedang melakukan kebaikkan begitu dan begini.

Dan kumpulan mereka akan mencemuh dan memperlekehkan kehidupan Islam yang sempurna, oleh itulah al-Qur’an telah menetapkan tahap iman yang perlu dicapai oleh orang yang mengakui beriman itu iaitu iman para sahabat. Mereka mempersendakan Islam bila dikalangan mereka dan mengakui bahawa mereka tidak beriman. Sebenarnya ALlah SWT memberi sedikit masa supaya seksaan dunia ini mereka hadapi sebelum mereka kembali kepada ALlah untuk hadapi seksaan akhirat.

Dan ALlah mengingatkan mereka bahawa ALlah Maha Berkuasa atas segalanya bahkan atas hati-hati mereka juga.


بول جا ل Bol chal.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

1.Dimana bilik mandi?
Where is the bathroom?

Ainal hamman?
اين الحمام ؟

Gusuk khana kaha he?
غسل خا نه كها هي ؟

2.Dimana talifon?
Where is the telephone?

Aina talefon?
اين تليفون ؟

Talefon kaha he?
تليفون كها هي ؟

3.Dimana ruang makan?
Where is the dinning room?

Ainal hujratu atta’am?
اين الحجرة الطعام ؟

Khane ka kamrah kaha he?
كهانى كا كمره كها هى ؟


Cara Makan Rasulullah SAW.
amirbenhussin@gmail.com

Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang mengikut sunahku, bererti dia cinta kepadaku, maka akan masuk syurga bersamaku”.

Kebaikan dan kelebihan kita meng’amalkan suanah Nabi SAW kerana pada setiap ‘amalan sunah itu ada keberkatan. Siapa yang meng’amalkan sunah dia akan mendapat dua keuntungan iaitu pahala yang berlipat kali ganda dan keberkatan.

Cara makan yang diajar oleh Rasulullah SAW kepada kita ialah:

1. Mencuci tangan.
2. Duduk tegak dilarang bersandar.[disarankan duduk tahiyat awal].
3. Membaca basmallah dan membaca doa’ makan.
4. Guna tangan kanan dan mengambil makanan yang paling hampir.
5. Mengunyah sebanyak 40 kali.
6. Mendahulukan memakan buah-buahan sebelum memakan daging.
7. Menggunakan 3 jari.
8. Jauhi sikap berlebihan dan gelojoh.
9. Makan dengan menggunakan talam [makan secara berjamaah].
10. Tutup makanan samaada sebelum atau sesudah makan.
11. Berkumur sebelum dan sesudah makan.
12. Menjilat jari.
13. Tidak tidur selepas makan.
14. Membaca doa’ sesudah makan.

Jadikanlah panduan ini sebagai satu ‘amalan untuk di’amalkan dalam kehidupan kita sehari-hari. Secara tidak lansung kita menghidupkan sunah Nabi SAW.


Muhasabah.
benhussin.blogspot.com

Gejala murtad perlu ditangani.

ALlah SWT mengutuskan kepada kita dua perkara kepada manusia supaya tidak terus berada dalam kesesatan, yang pertamanya ialah utusan ALlah yakni Rasulullah SAW dan al-Qur’an yang mengajar manusia mengenai perkara benar sebagai panduan utama manusia berjaya di dunia dan di akhirat.

Namun apa yang kita lihat sekarang banyak berlaku kesesatan di kalangan umat Islam dan kemurtadan. Firman ALlah yang bermaksud: “…dan sesiapa diantara kamu yang murtad [berpaling tadah] daripada agamanya [Islam], lalu dia mati sedang dia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian, rosak binasalah ‘amal usahanya [yang baik] di dunia dan di akhirat, mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya [selama-lamanya]”.
[Al.Baqarah:164]

Apabila seseorang Muslim itu telah murtad dan dia mati maka kafirlah ia dan apabila mati dalam keadaan yang sebegitu segala ‘amal ibadahnya yang terdahulu rosak binasa dan sekaligus menjadi penghuni neraka buat selamanya. Umat Islam perlu menghindari gejala murtad dengan:

• Mempelajari
• Mengetahui
• Memahami
• Menghayati
• Ber’amal

Untuk menapatkan lima perkara tersebut ialah dengan berpandukan semuanya yang terkandung di dalam al-Qur’an dan sunnah Nabi SAW dan mengikut apa yang di’amalkan oleh para sahabat r.a serta para ulama yang muktabar.

Membendung gejala ini sejak dari awal dengan menumpukan sepenuh perhatian kepada anak-anak dengan mendidik dan mengajar mengikut ajaran al-Qur’an dan sunnah Rasulullah SAW. Firman ALlah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya al-Qur’an memberi petunjuk ke jalan yang amat betul [agama Islam] dan memberikan berita yang menggembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan ‘amal-‘amal soleh, bahawa mereka peroleh pahala besar”. [Al-Israa:9]
Islam memberikan petunjuk dan panduan hidup yang terbaik kepada umatnya dalam segala bidang, mudah-mudahan dengan mengembalikan sistem pendidikan Islam yang sebenar kepada anak-anak insyaALlah generasi Muslim yang akan datang akan terhindar dari gejala murtad ini dan akan terselamat di dunia dan di akhirat.


Awasi guna gajet mobil dan lindungi
data anda.
amirussin@yahoo.com
Kesedara pengguna [kita] amat penting dalam memastikan segala data maklumat peribadi penting dapat kita lindungi semasa menggunakan internet. Pengguna gajet dan komputer, baik di rumah, pejabat atau dimana saja hendaklah sentiasa berwaspada dengan jenayah siber yang semakin berleluasa sekarang ini. Pastikan gajet mobil seperti droit, tablet dan telefon pintar tidak terlalu mendedahkan maklumat peribadi.

Penjenayah siber hanya perlu memperdayakan mangsa bagi membolehkan mereka mendapat maklumat peribadi yang tidak sepatutnya diberikan pada orang lain. Maklumat tersebut akan digunakan bagi mendapatkan akses tertentu yang mereka perlukan.

Apabila satu akses telah diperolehi, maka langkah-langkah seterusnya menjadi semakin mudah untuk mereka mendapatkan akses yang lain. Menggunakan gajet digital juga boleh mengakibatkan kebocoran maklumat sekiranya langkah keselamatan untuk memeliharanya tidak diambil kira.

Ini kerana segala maklumat atau data yang tersimpan dikomputer, turut diguna dan disimpan pada gajet digital bagi memboleh ia diakses dari mana-mana. Pengguna komputer riba, droit, tablet dan telefon pintar perlu memastikan gajet mereka sentiasa bersama dan tidak dibiarkan ditempat-tempat yang senang dicuri orang seperti di kuanter pendaftaran hotel, lapangan terbang, stesyen keretapi atau di stesyen bas.

Jangan sesekali meletakkan gajet anda di loker awam atau di dalam kereta, kerana ia memudahkan penjenayah mengambilnya. Lindungilah data maklumat anda di dalam gajet, gunakan aplikasi sekuriti yang mampu melakukan enkripsi terhadap data yang disimpan pada komputer riba, tablet, iPad, iPhone, mahupun smart phone [telefon pintar].

Ia juga merangkumi data yang disimpan pada storan luaran seperti pemacu USB dan cekera keras luaran, kerana sekiranya berlaku kejadian yang tidak diingini data yang dimiliki masih terpelihara serta tidak akan jatuh ke tangan mereka yang tidak bertanggungjawab.
Rahsia sumber ‘alam.
amirussin@yahoo.com

Khasiat kacang soya.

Kacang soya semakin terkenal di kalangan pengamal makanan sihat. Ia lebih murah dari daging, susu, atau telur. Ia mengandungi 50 peratus protein bagi setiap 100 gram kacang soya, dua kali lebih daripada kacang tanah, 11 kali lebih daripada susu dan tiga kali lebih daripada telur.

Kadar lemaknya sangat rendah dan ia kaya dengan pelbagai bahan mineral dan juga vitamin A, B, C dan D. Protein soya mampu mengurangkan risiko penyakit kanser dan jantung. Ia mudah dicerna dan mengandungi semua asid amino yang diperlukan untuk membina dan membaiki tisu badan yang rosak serta membekalkan tenaga.

Antara produk makanan berasaskan kacang soya ialah tauhu, tempe, fucuk serta dibuat sebagai minuman.


Soal jawab
amirussin@yahoo.com

Soalan : Berdosakah sekiranya kita banyak ketawa ?

Jawapan : Banyak ketawa tidak berdosa, cuma boleh mematikan hati sepertimana yang dinyatakan oleh Imam al-Ghazali dalam kitabnya. Akhlaq seorang muslim ialah dengan banyak berzikir dan menangis mengingati dosa yang telah kita lakukan dan saat-saat kita menghadapi kematian. Tidak mungkin sesiapa yang sentiasa mengingati azab di hari akhirat dan azab neraka mampu untuk banyak ketawa.

Sesungguhnya Nabi SAW menyukai orang yang banyak menangis.

Soalan: Bolehkan kita membaca akhbar atau buku dalam tandas ?
Jawapan: Tidak digalakkan kita membaca, bercakap-cakap, menyanyi dan seumpamanya didalam tandas. Tandas itu tempat tinggal syaitan dan iblis dan kita juga tidak digalakkan untuk mengambil masa yang lama di dalamnya. Sesetengah ulama’ mengatakan hukumnya makruh.


Tip Nabawi.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

Garam sifatnya panas dan kering. Bila dimakan sederhana banyaknya mencantikkan kulit. Garam boleh menyebabkan muntah jika dimakan untuk membersihkan perut.

Menambah selera pada makanan, terlalu banyak memakannya menyebabkan kulit gatal. Nabi SAW pernah menyarankan supaya memakan secubit garam pada awal dan akhir setiap kali makan. Baginda bersabda sesiapa yang memulakan makan dengan secubit garam, ALlah SWT akan menghindarkan 330 jenis penyakit, yang paling kurang ialah gila, kusta, sakit perut, sakit gigi yang bakinya diketahui leh ALlah SWT sahaja.


Tip Pelajar Cemerlang.
amirussin@yahoo.com

Perkara-perkara penting yang perlu di’amalkan oleh para pelajar dalam usaha untuk menjadi pelajar yang benar-benar berilmu, beradab, bertaqwa kepada ALlah dan mencapai kecemerlangan. Antaranya ialah:

• Sentiasa bersabar terhadap teguran guru dan hendaklah menerimanya secara positif.
• Cari masa yang sesuai untuk berjumpa guru untuk bertanya soalan-soalan yang tidak difahami. Jaga adab semasa hendak bertanya dengan meminta izin terlebih dahulu.
• Bercakap dengan beradab semasa dihadapan guru dengan menggunakan bahasa yang baik dan nada suara yang tidak kuat.
• Tahu hak guru dan beri keutamaan kepada guru serta tidak melupakan jasa guru.
• Sentiasa berdoa’ dan mengharapkan pertolongan dari ALlah.
• Sering membaca al-Qur’an.
• Jaga solat dan sentiasa menghormati kedua ibu bapa.
• Berbuat baik sesama rakan dan jiran.
• Berusaha dengan bersungguh-sungguh dan sentiasa menjaga pemakanan yang baik bersih dan halal.

Berusaha tangga kejayaan, setelah kita berusaha dan berdoa’, maka selebihnya kita hendaklah meletakkan pengharapan sepenuhnya pada ALlah dan hendaklah ikhlas dalam melakukan segalanya.


English Section
amirussin@yahoo.com

Was Islam spread by sword ?

The answer is no, it wasn’t. The proof to this is simple and clear. Look at these countries nowadays: Indonesia [200 million inhabitants], Turkey [60 million] and Nigeria [150 million].
The percentage of Muslim in these countries ranges between 80% and 90%. No Islamic armies entered those countries, not a single soldier; most people there come into Islam voluntarily through trade cobtacts.

Look at at all Islamic countries below the African Desert, including Sudan, Uganda, Tanzania, Ghana, Somalia and many others, which have a majority of Muslim. No Muslim armies accuppied or invaded these countries.

Such countries came into Islam by their mere free will through trade contacts. Look at Islamic countries previously part of the ex-USSR, i.e., the ex-Soviet Union, such as Tajakestan, Kazachestan and Chechnia. These countries were not invaded by Islamic armies.

Islamic government have never forced anyone to embrace Islam, never. The Spaniards in A.D. 1492 forced the Muslim in Spain to become Christians or leave the country or be slaughtered. So did the Bulgarian government when it forced Muslim natives to change their religion and their Islamic names in the 1930’s.

Non-Islamic minorities inside all Islamic countries have always enjoyed maximal protection given to them by Islamic govermaent. The Islamic record is absolutely clean with respect, thanks to the clear instruction of the Holy Qur’an and sayings of Prophet Muhammad, there is no compulsion in religion, this ia a basic unquestionable principle in Islam.


Hiqmat Ki Bati [Kata-kata hikmat]
Oleh:Syaikh Osama.

Jab tom gunah karne chaho, us time tom talash/dhundo aisa jaga, jidar ALlah SWT karo. Tomko nehi dekhega/dekhna nehi payega.

Apabila kamu mahu melakukan dosa, kamu mencari tempat yang ALlah SWT tidak dapat melihat.


Nazam

Perjalanan yang berliku.

Akhi
Perjalanan hidupmu masih panjang dan berliku
Masih banyak lagi yang belum engkau tempuhi
Beribu lorong yang berliku yang belum engkau susuri
Namun teruskanlah melangkah.

Akhi
Jangan cepat mengalah bila melangkah
Walau ranjau sepanjang jalan
Walau terhiris kaca dan cerca
Namun ada natijahnya yang menanti di sana.

Akhi
Genggamlah bila ada yang memimpin
Jangan biar engkau terleka walau seketika
Jangan biarkan dirimu sering terjatuh
Kerna ia akan membuat engkau menangis dan kecewa.

Akhi
Tabahkan hatimu setulus mungkin
Hati yang belum mengenal erti kehidupan
Tabahkan hari ini untuk kemenangan hari esok.

Akhi
Walau terkesan dengan ratusan parut
Namun engkau tersenyum
Kerananya engkau
Kini mengerti erti kehidupan
Yang penuh berliku.

benhussin.
terasjernang,april 11.

Untuk langganan albayan hubungi Ust.Qamaruzzaman: 013 4849471.1 Tahun RM 25.00 . 6 Bulan RM 12.50 [Harga termasuk bayaran pos]. Untuk mendapatkan barangan kesihatan sila lawati www.tamarmerbok.blogspot.com.

No comments: