Tuesday, September 27, 2011

Muqaddimah

الســــلا م عليــــكــم ورحمة الله وبركاته, Dengan Nama ALlah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.

i. Syawal baru sahaja melabuhkan tirainya, harapan kita semoga intipati dan segala keberkatannya dapat diserap dan dihayati dengan menguatkan keazaman untuk terus menjiwai ruhnya sehingga bertemu dengan syawal yang akan datang dan hendaknya syawal ini telah mengembalikan fitrahnya yang sebenar kepada kita selaku hamba pada-Nya.

ii.Ramadhan dan Syawal mentarbiah kita menjadi hamba yang benar-benar ingin kembali ikhlas dalam melakukan ‘amal samaada yang wajib maupun yang sunat. Mewajibkan yang wajib dan memperbanyakkan yang sunat, melazimi melakukan ‘ibadah solat sunat dhuha dan tahajjud yang seringkali dialpakan.

iii.Setelah hampir dua bulan kita meninggalkan pencarian ilmu, maka hendaknya selepas ini marilah kita bersama-sama mencari dan mengimarahkan majlis-majlis ilmu yang diadakan disekitar kita. Sesungguhnya pencarian ilmu tidak akan tamat selagimana kita masih ada khudrat yang diberilan oleh ALlah, ingatlah mencari ilmu itu adalah wajib selagimana kita hidup. Tuntutlah ilmu sehingga ke liang lahat.

amirbenhussin@gmail.com

Tokoh.
amirussin@yahoo.com



Imam Malik r.a.

Nama sebenarnya Abu Abdullah Malik bin Anas bin Malik bin Abi Amir bin Haris bin Gaiman bin Kutail bin Amr bin Haris al-Asbahi. Dilahirkan di Madinah pada tahun 92 H/ 712 M dan wafat pada tahun 179 H/ 796 M ketika berumur 84 tahun dan dikebumikan di perkuburab Baqi’.

Keturunannya berasal dari Yaman. Moyangnya berpindah ke Madinah dan menganut Islam pada zaman Rasulullah SAW. Beliau adalah pengasas mazhab Maliki. Ibunya seorang wanita yang solehah bernama Aisyah binti Syarik al-Azdiyah, berasal dari Yaman. Pendapat yang lain mengatakan ibunya bernama Siti Aliyah binti Syuraik bin Abdul Rahman bin Syuraik al-Azdiyah.

Imam Malik dikandung ibunya selama dua tahun. Malah ada yang mengatakan selama tiga tahun. Beliau tidak sempat berjumpa dengan Rasulullah SAW dan ketika hayatnya beliau merasai zaman sembilan orang khalifah bani Umaiyah dan lima orang khalifah bani Abbasiyah.

Beliau seorang yang berakhlak mulia, bersopan santun, suka memakai pakaian yang bersih dan bagus serta bau-bauan yang harum. Beliau seorang yang hartawan yang dermawan dan menggunakan hartanya membantu mereka yang susah.

Imam Malik sangat menghormati hadis Rasulullah SAW. Sebelum membacakan hadis, beliau mandi dan berpakaian bersih serta memakai haruman terlebih dahulu. Beliau amat sabar dalam menghadapi ujian yang menimpanya. Beliau pernah disebat dengan rotan sehingga patah tulang rusuknya kerana mengeluarkan fatwa yang tidak disukai oleh khalifah. Namun beliau juga satu-satunya ulama yang mahu berdamping dengan khalifah dengan tujuan untuk memberi nasihat kepada pemerintah.

Imam Malik menghafaz al-Qur’an dan hadis sejak kecil. Suatu hari beliau mendengar gurunya membaca 30 hadis terus menerus dan beliau dapat menghafal 29 hadis. Beliau pernah belajar dari 900 guru. Rasa cintanya kepada ilmu menjadikan hidupnya diabdikan menuntut ilmu. Beliau hanya mula mengajar apabila diakui oleh 70 orang ulama yang alim.

Beliau menghabiskan umurnya 40 tahun bagi menghimpunkan dan menapis hadis-hadis yang diterima daripada gurunya. Beliau menghafal sebanyak 100 ribu buah hadis. Selepas ditapis dan disiasat hanya 5 ribu buah hadis yang benar-benar diterima sebagai hadis Rasulullah SAW. Daripada 5 ribu hadis-hadis itu disaring dan akhirnya Cuma 1,720 buah sahaja yang muatkan dan disusun dalam sebuah kitab yang diberi nama al-Muwatta’.

Selesai menyusun kitab al-Muwatta’, Imam Malik menunjukkan kepada 70 ulama terkenal bagi disemak dan kesemua mereka menyetujui kandungannya. Setelah itu Imam Malik runsing memikirkan apakah nama untuk kitabnya itu. Pada suatu malam beliau bermimpi bertemu Rasulullah SAW yang menyuruhnya menyebarkan kitab itu kepada manusia lalu dinamakan al-Muwatta’ bererti yang disepakati atau tunjang atau panduan.


Dars Bukhari
www.tamarmerbok.blogspot.com

Dari Abu Hurairah r.a berkata Rasulullah SAW bersabda mafhumnya: “ Sesiapa yang pergi ke masjid pada waktu pagi dan petang, ALlah akan menyediakan kepadanya tempat singgah di syurga setiap kali dia pergi di waktu pagi dan petang itu ”.
[Hadis riwayat Bukhari, no.622]

Jika diperhatikan apa yang terkandung dalam hadis Nabi SAW ini, ganjarannya amatlah besar dan mahal harganya. Apa yang akan diberikan oleh ALlah kepada sesiapa yang hatinya sentiasa tergantung atau terikat dengan masjid adalah satu ganjaran yang amat besar.

Solat bejamaah di masjid amatlah digalakan dan sesiapa yang mengimarahkan masjid dengan solat jamaah nilainya amat besar disisi ALlah. Apabila hati dan perasaan kita sentiasa terikat dengan masjid, maka sudah tentu apa yang kita lakukan didalamnya akan mendapat berbagai ganjaran yang telah dijanjikan oleh ALlah. Bayangkan kita masuk dan berniat didalamnya dengan niat beriqtikaf tanpa melakukan apa-apa sudah diberi pahala oleh ALlah.

Apatah lagi sekiranya kita pergi ke masjid dengan niat untuk solat berjamaah dan dengan niat untuk melakukan berbagai ‘amal ‘ibadah sudah tentulah ALlah SWT akan memberikan ganjaran yang hebat tiada tandingnya.

Oleh itu bermula dari saat ini marilah kita berazam bersungguh-sungguh supaya hati kita diibaratkan seperti terikat atau tergantung dengan masjid, walau dimana kita berada sentiasa ingat untuk ke masjid.

ALlah SWT menawarkan pahala yang tinggi kepada sesiapa yang menjadikan solat lima waktunya berjamaah di masjid disamping melakukan ‘amalan-‘amalan lain. Jadilah masjid sebagai rumah kedua kita.


Mutiara Kalam [siri 34 ].
Oleh: Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

Celakalah
Kaum yang telah dibutakan
Oleh kerakusan
Akan harta.


Berselawat:
Tempat dan waktu dianjurkan berselawat.

benhussin.blogspot.com

Sebagai umat Muhammad SAW amatlah digalakan untuk berselawat keatasnya. ALlah dan para malaikat juga berselawat atas Nabi SAW. Sebagai tanda kecintaan kita padanya, maka selayaknya juga kita turut berselawat keatas Nabi SAW terutamanya pada malam Jumaat dan siang harinya. Juga kita dianjurkan berselawat di tempat dan waktu yang lain diantaranya:

• Sesudah laungan azan.
• Ketika hendak masuk dan keluar dari masjid.
• Dalam solat jenazah.
• Dalam takbir hari raya.
• Sewaktu membaca tahiyat[tasyahud] akhir dalam solat.
• Pada awal dan akhir bacaan doa’.
• Pada malam dan siang hari jumaat.
• Dalam khutbah dan semasa bacaan qunut.
• Ketika mendengar orang menyebut nama Rasulullah SAW.
• Tiap pagi dan petang, ketika sakit dan susah dan lain-lainnya.


Iqtibar.
tamarmerbok.blogspot.com

Mencari keampunan Ilahi.

Seorang lelaki dari kalangan Bani Israel yang telah membunuh 99 orang telah menyesal diatas segala kesalahan yang dilakukannya. Beliau terdetik ingin bertaubat dan mendekatkan hatinya kepada ALlah.

Lalu dia keluar dari kampungnya untuk mencari orang alim untuk membimbingnya bertaubat dan beribadah. Setelah lama mencari akhirnya dia berjumpa dengan seorang ahli ‘ibadah. Dia menceritakan keadaan dirinya lalu bertanya “Adakah pintu taubat masih terbuka untukku?”. Ahli ‘ibadah itu menjawab “Tidak”. Lelaki tersebut berasa amat marah dan membunuh ahli’ibadah yang berada dihadapannya.

Maka genaplah 100 orang telah dibunuhnya. Terkejut dengan perbuatannya, dia meneruskan perjalanannya bagi mencari orang ‘alim yang dapat membantunya. Akhirnya dia dipertemukan dengan seorang ‘alim di satu kawasan.

Setelah berjumpa dengan orang ‘alim tersebut, beliau terus menceritakan keadaan dirinya yang telah membunuh 100 orang dan terus bertanya “Adakah pintu taubat masih terbuka untukku?”. Lantas orang ‘alim itu menjawab “Ya, apakah yang menghalang diantara engkau dan taubat”. Orang ‘alim itu meneruskan kata “Datanglah ke perkampungan itu [sambil menerangkan kedudukannya], di sana tinggal manusia yang beribadah kepada ALlah SWT. Tinggallah bersama mereka dan jangan kamu kembali ke kampong lamamu kerana disitulah tempat yang tidak baik bagimu”.

Lelaki itu sangat gembira dan meneruskan perjalanan menuju ke kampong itu. Dengan takdir ALlah dia mati dipertengahan jalan. Setelah itu turunlah Malaikat Rahmat dan Malaikat Azab untuk mengadili kedudukan lelaki itu. Dengan kedudukan lelaki tersebut mereka keliru, Malaikat Rahmat berkata “Dia datang kesini dengan niat yang baik kerana ALlah SWT”. Malaikat Azab menjawab “Tetapi dia tidak pernah melakukan kebaikan sedikitpun”.

ALlah SWT menghantar seorang malaikat lain yang menyerupai manusia lalu berkata “Ukurlah jarak antara tempatnya dengan tempat yang ingin ditujunya, yang mana paling dekat antara keduanya, maka itulah habuan baginya”. Maka merekapun mengukur jarak keduanya seperti diarahkan.

Mereka dapati jarak antara tempat lelaki itu mati dengan kampong yang ingin ditujunya ternyata lebih dekat. Akhirnya lelaki yang telah membunuh 100 orang itu tanpa sempat bertaubat telah mendapat keampunan dari ALlah SWT.
Lakulah ‘amalan dengan niat yang ikhlas keran ALlah ta’ala bukan kerana sesiapa. Dengan niat yang ikhlas segala ‘amalan kita akan bernilai disisi ALlah, tapi kalau sebaliknya segala ‘amalan kita tiada nilainya disisi ALlah.


Tafsir al-Qur’an [Ruhul Ma’ani]
Oleh: Ust.Qamaruzzam an-nadwi

     •               
Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang kami turunkan [al-Qur’an] kepada hamba kami [Muhammad] maka cubalah buat dan datangkan satu surah yang sebanding dengan al-Qur’an itu dan pangillah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari ALlah jika betul kamu orang-orang yang benar.

     • •   ••     
Maka kalau tidak dapat membuatnya dan sudah tentu kamu tidak dapat membuatnya, maka perliharalah diri kamu dari api neraka yang bahan-bahan bakarnya manusia dan batu-batu [berhala] [iaitu neraka] yang disediakan untuk orang-orang kafir.


بول جا ل Bol chal.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

1. Adakah sesiapa datang mencari saya.
Did anyone come for me.

هل جاء احد لزيا رتى ؟
Hal ja a ahadun liziarati.
كيا مري فاس كوي ايا تها ؟
Kia mere pas koi aya tha.

2. Tiada sesiapa datang.
No one come.


كلا ما جاء احد .
Kalla, ma ja a ahadun.

كوي نهين ايا.
Kue nahin aya.

3. Ada seseorang datang melawat tuan.
There is someone to see you.

قد جاء احد لزيا رتك ؟
Qad ja a ahadun li ziaratika.

كوي اب سي ملني ايا تها.
Kue ap se mulue aya tha.


Muhasabah.
benhussin.blogspot.com

Jauhkan Hati dari Sifat Mazmumah.

Imam al-Gazali r.a menggariskan sifat mazmumah [tercela] kepada beberapa bahagian, antaranya ialah :

• Gemar makan dan minun. Sesiapa yang kekenyangan akan terhindar daripada melakukan ‘ibadah kerana terdorong untuk tidur dan berehat.
• Banyak berkata-kata [yang sia-sia]. Lidah membawa kepada mengumpat, menghina, berdusta, dan bertengkar.
• Marah. Kurang sabar dan berpunca dari syaitan.
• Hasad dengki dan iri hati. Lahir daripada kurang senang dengan niqmat yang ada pada orang lain.
• Kasih pada harta.Tamak, bakhil dan membazir bukan ‘amalan dari Islam.
• Takbur. Sebabnya kerana keturunan, kekuasaan, kecantikan, kekayaan, kepandaian, pengaruh dan kuat ber’ibadah [dengan menunjuk-nunjuk].
• Riya’. Melakukan sesuatu perbuatan baik untuk dilihat dan dipuji serta mendapat pangkat.
• Ujub. Bangga diri dengan keistimewaan yang ada.
• Kasih dunia. Menyebabkan takut mati.


Soal jawab
amirussin@yahoo.com

Soalan : Sahkah solat jumaat seseorang yang tidak mendengar khutbah jumaat ?.

Jawapan : Sah solat jumaat bagi seseorang yang tidak mendengar khutbah jumaat. Namun ganjarannya berbeza bagi seseorang yang mendengar khutbah.

Soalan : Sahkah solat dengan memakai pakaian yang terkena pewarna kuku ?.

Jawapan : Perlu dipastikan pewarna itu tidak termasuk daripada bahan-bahan yang najis, samaada yang telah dinyatakan oleh pembuatnya atau sememangnya telah dikenal pasti ada najis di dalamnya.


Tip Nabawi.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

Makanan dalam pinggan itu memohon rahmat bagi orang yang makan sehingga habis lansung [licin] makanannya.

Makan bersama barulah bersurai kerana keberkatan itu ada didalam kumpulan [jamaah].

Kurang makan, kurang dihisab dan kurang dosa.


Rahsia Sumber ‘Alam
benhussin.blogspot.com

Kurma

Setiapa kali masuknya waktu dhuha, Nabi SAW selalu makan tujuh biji kurma ajwa’ untuk menghindari keracunan. Nabi SAW mengibaratkan orang yang di rumahnya tiada kurma sebagai orang miskin.

Khasiat Kurma.
Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sihat”.
Sabda Nabi SAW lagi: : “Berilah makan kurma kepada wanita yang hamil sebelum sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertaqwa [bersih hatinya]”.

Abu Abdillah as berkata: “Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari syurga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir”.

Imam Ja’afar ash-Shadiq as berkata: “Sesiapa memakan tujuh biji buah kurma yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati”.

Saidina Ali ra meriwayatkan: “Sesiapa yang memakan tujuh biji tamar setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam badannya”.


Tarbiyyatul Aulad.
tamarmerbok.blogspot.com

Hak anak terhadap ibu bapa.

Seorang ayah datang kepada Syaidina Umar al Khattab r.a, mengadu tentang kederhakaan anak lelakinya. Beliau memanggil si anak lalu menasihatinya dan mengingatkan bahawa anak wajib taat kepada orang tuanya.

Anak itu lantas bertanya kepada Amirul Mukminin : “Bukankah seorang anak mempunyai hak terhadap orang tuanya?”. Ya, jawab Amirul Mukminin, antaranya ialah :

• Bapanya harus memilih ibu yang baik baginya.
• Memberi nama yang baik.
• Mengajarkan al-Qur’an .
Antara lain seorang bapa haruslah :
• Tidak mengabaikan .
• Tidak menyakitinya.
• Lemah lembut.
• Sabar.
• Penyayang.
• Bersikap sederhana dan seimbang.
• Mengenal pasti masalah dan cara penyelesaian.

Seorang bapa juga boleh lakukan beberapa perkara sejak dari awal tumbesaran anak-anak bagi membentuk akhlaq anak, antaranya ialah:
• Sering mengucup .
• Bermain dan bergurau.
• Memberi hadiah dan kata-kata pujian.
• Membelai kepala.
• Sering berkomunikasi.

Apapun harapan kita semoga apa yang kita lakukan akan mendapat redha dari ALlah dalam membentuk anak-anak dizaman yang serba mencabar ini.


Tip Pelajar Cemerlang.
amirussin@yahoo.com

Mengatasi masalah lupa.

Boleh dikatakan kebayakkan orang mengalami sindrom lupa. Sehinggakan ada orang terlupa untuk makan, minum dan mandi. Tambahan pula bagi mereka yang mabuk bercinta. Lupa dalam sessi pembelajaran hendaklah kita berikhtiar antaranya :

• Banyakkan berdoa’ selepas solat.
• Banyakkan solat sunat terutamanya solat tahajjud dan solat duha.
• Banyakkan berzikir dan berselawat.
• Ikhlaskan niat.
• Beri tumpuan semasa membaca/ulangkaji [fokos].
• Berhenti sebentar setelah membaca dua atau tiga helai muka surat [bagi pelajar yang menghafal al-Qur’an juga].
• Ulang semula ke muka surat pertama.
• Gariskan atau highlightkan isi-isi penting.
• Buat nota ringkas atau peta minda.

Bagi mengingati perkara-perkara penting dalam sesuatu perkara dalam seharian boleh juga kita masukkan ke dalam talifon bimbit atau selainnya.


Kata-kata Hikmat [Hiqmat Ki Bati]
Oleh:Syaikh Osama

Rasulullah SAW Irshad hei jin se ilmu hasil karo un ki tawazzu se pesau.

Rasulullah SAW bersabda yang mafhumnya “Bertawaduklah kepada guru kamu”.


English Section
amirussin@yahoo.com

What is the meaning of Islam ?

Islam literally means submission, derived from the Arabic verb “aslama” which mean “submitted”. Terminologically, in religion, Islam means submission to God[ALlah].

Anyone any time who submits to God is Muslim. Islam is an open religion, open to everyone any where any time. Anyone, even before Prophet Muhammad, who completely submitted to God was a Muslim.

This means that all prophets and their then true followers were Muslim. For example, Jesus was a Muslim, and so were his followers then. Judaisme is a closed religion: not anyone is allowed into this religion.

The Jews do not call others to be Jewish. In contrast, Muslim call athers to embrace Islam, which is open to all humans. As for meaning, Judaisme was lebelled as such after Juda, one of Jacob’s twelve sons.

Cristianity is named after Crist, and Buddhism is named after Buddha. Islam is not named after anyone, because it is God’s label. God in the Holy Qur’an called it Islam. In contras, neither Christianity nor Judaism was called as such by God; the Bible never calls these two religions what they are called now.


Nazam

Kejadian manusia.

Dari tanah asalnya
Setelah itu dari air mani
Hina sungguh manusia ini
Dari tanah yang dipijak-pijak.

Air mani pula keluar dari saluran najis
Manusia menjadi istimewa
Setelah diberi ALlah nyawa.

Diberi ‘akal untuk berfikir
Antara baik dan buruk.

Diberi nafsu untuk berfungsi
Samaada yang baik atau yang jahat.

Diberi roh untuk hidupnya menurut kehendak yang baik
Dan kerap menolak yang tidak baik.

Diberi jasad sentiasa mengikut apa yang diperintah
Oleh ‘akal, nafsu dan roh.

Unsur-unsur inilah manusia befungsi
Wajib menyembah ALlah
Wajib melakukan apa yang diperintah.

Unsur-unsur ini tidak ada pada haiwan
Tetapi ada pada makhluq yang lain
Bagi mengimbangi antara haq dan bathil.

‘Akal perlu diasah
Nafsu perlu didik
Dan jasad tetap taat.

Atas kejadian manusia dijadikan iqtibar
Agar manusia tahu untung ruginya
Masa hidup sebelum menemui ajalnya.

benhussin.
Teras jernang. 14 Ramadhan 2010


Fikir dan zikir.
amirussin@yahoo.com

Sewaktu zaman pertengahan Eropah yang dikenali dengan zaman Englightenment [pertengahan abad ke-17], masyarakat berzikir sentiasa bermusuhan dengan masyarakat bberfikir. Pertembungan antara dua golongan ini antara ahli gereja dan ahli sains mencipta ruang yang sangat besar. Kemuncaknya apabila Gilileo [seorang ahli sains] dihukum sebagai pembuat bidaah dan berbahaya oleh pihak gereja.

Oleh kerana pertembungan dan pertelingkahan inilah maka muncul golongan sskularisme yang mengansingkan antara urusan keagamaan dan ketuhanan tidak boleh bercampur dengan urusan keduniaan [siasah, tijarah, muamalat, pendidikan dan sebagainya].

Islam melihat pemisahan ini sebagai satu racun dan kemudaratan terhadap sistem kehidupan. Islam tidak membenarkan pemisahan antara golongan fikir dan zikir. Ini oleh kerana fikir dan zikir adalah bertaut rapat dan saling diperlukan oleh setiap manusia yang mengaku beriman kepada ALlah SWT.

ALlah berfirman yang mahfumnya : “Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu”.

Sebahagian umat Islam sudah mulai cenderung mengambil sikap memisahkan antara zikir dan fikir sejak kejatuhan Khilafah Turki Utsmaniah pada tahun 1924. Ini terbukti apabila Kamal Attartuk memisahkan rakyat Turki daripada agama dengan kehidupan dan melarang sama sekali azan dalam bahasa Arab, menutup aurad bagi muslimah, memakai serban dan menyimpan janggut bagi muslimin dan lain-lain lagi ‘amalan sunnah yang dilarang.

Islam meletakkan ‘amalan zikir dan fikir disatu tempat yang dinilai tinggi oleh ALlah SWT dan sama sekali tidak memisahkan antara keduanya, kerana kedua-duanya sangat diperlukan dalam membina sistem kehidupan yang sejahtera dan bertamadun.

ALlah SWT berfirman dalam surah al-Imran ayat 191 yang bermaksud: “(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati ALlah [zikir] semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan [fikir] mengenai kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka”.


Untuk langganan albayan hubungi Ust.Qamaruzzaman: 013 4849471.1 Tahun RM
25.00 . 6 Bulan RM 12.50 [Harga termasuk bayaran pos]. Untuk mendapatkan barangan kesihatan sila lawati www.tamarmerbok.blogspot.com.

No comments: