Tuesday, September 27, 2011

Muqaddimah

الســــلا م عليــــكــم ورحمة الله وبركاته, Dengan Nama ALlah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.

i.
Budaya berhutang semakin menjadi lumrah dalam kehidupan masyarakat hari ini. Ada diantara kita bekerja untuk membayar hutang. Apabila berhutang kita sudah terperangkap dengan ‘amalan riba’. ‘Amalan berhutang seringkali menjadikan hidup kita tidak keruan, apatah lagi sekiranya kita berhutang dengan ceti ataupun ah long. Sebagai umat Islam sedaya mungkin cuba untuk menghindari dari ‘amalan berhutang, hadis Nabi SAW bersabda yang juga merupakan doa’ baginda bermaksud: “Ya ALlah ya Tuhanku, aku berlindung diri kepada Mu dari berhutang dan dalam kekuasaan orang lain”.

ii.
Sebagai seorang Muslim, terfikirkah kita sehingga hari ini berapa ramaikah orang yang non-Muslim sudah kita sebarkan dakwah Islam kepada mereka. Selama mereka bersama kita dinegara ini, pernah atau tidak kita memberi penerangan dan penjelasan tentang kebaikan dan kelebihan agama Islam. Berapa ramai diantara kita yang sedaya mungkin berusaha untuk menyampaikan risalah tauhid ini kepada mereka, ingatlah kita semua dihari akhirat kelak akan ditanya samaada kita telah atau berusaha untuk menyampaikan dakwah Islam kepada non-Muslim.

amirbenhussin@gmail.com



Tokoh.
amirussin@yahoo.com

Abu Bakr as-Siddiq.

Hartawan yang sanggup derita bersama Nabi SAW.

Pada TM 572, selepas berlakunya Perang Gajah, keluarga Usman bin Amir dan isterinya Salmah binti Sakhar telah
dikurniai seorang putera bernama Abdul Kaabah. Apabila meningkat dewasa Abdul Kaabah diberi gelaran al-Atiq bererti ‘cekap’ dan as-Siddiq kerana kejujurannya semasa mengendalikan urusan diat.

Setelah memeluk agama Islam, Rasulullah SAW member nama Abu Bak ar-Siddiq. Gelaran as-Siddiq diberi oleh Rasulullah SAW keran beliau mengakui peristiwa Isra’ dan mikraj Nabi SAW, manakala al-Atiq dikekalkan kerana Rasulullah SAW memberitahu bahawa Abu Bakr akan bebas daripada api neraka. Sejak sebelum Islam lagi, beliau tidak pernah melakukan perkara-perkara keji yang diharamkan oleh ALlah.

Bicaranya lemah lembut, tidak bercakap daripada menyakitkan hati orang lain dan segera beredar sekiranya perbualan berkisar kepada percakapan buruk, mengumpat dan berbohong. Abu Bakr seorang bangsawan dan hartawan Quraisy yang terkenal. Kedudukan dan kekayaannya tidak menghalang beliau daripada berbuat baik.

Beliau banyak mengunakan hartanya untuk membantu perkembangan Islam termasuk menebus golongan hamba yang didera serta diseksa oleh tuan mereka, antaranya ialah Bilal bin Rabah dan Amir bin Fuhairah. Beliau adalah seorang sahabat Rasulullah SAW yang setia, ketika umat Islam berhijrah ke Habsyah, beliau rela menemani Rasulullah SAW di Mekah dan melindungi Baginda daripada ancaman musuh Islam.
Ketika mnemani Rasulullah SAW ke Yathrib, mereka terpaksa berlindung dan bermalam di Gua Thur untuk menyelamatkan diri daripada diburu oleh musuh. Beliau telah mengoyak bajunya untuk alas tidur Rasulullah SAW manakala kepala baginda dipangkunya.

Abu Bakr telah dipilih menjadi Khalifah Islam yang pertama setelah Rasulullah SAW wafat. Meskipun beliau menjadi Khalifah, beliau masih mengamalkan kehidupan sehariannya seperti biasa. Dalam tempoh pemerintahannya yang singkat iaitu 2 tahun 3 bulan,beliau selalu mengadakan perbincangan dengan sahabat-sahabatbya yang diyakini berilmu dan berperibadi mulia yang dipanggil ‘Majlis Syura’.

Sepanjang pemerintahannya, beliau lebih menumpukan usahanya untuk mengukuhkan keimanan orang Islam dan memerangi gejala murtad atau riddah. Beliau amat mementingkan akhlaq dan semangat yang tinggi dalam angkatan tentera dan tidak mahu tentera-tenteranya membelakangkan undang-undang apabila berperang.

Walaupun beliau berkuasa, tetapi dalam pemilihan pegawai-pegawainya diambil dengan adil dan tidak pernah melantik anak atau saudara maranya sendiri bagi menjawat jawatan yang ada, dan sering menasihati pegawai-pegawainya supya berlaku jujur dalam segala hal.

Semasa beliau diserang demam panas yang amat sangat dan semakin tenat, beliau masih memikirkan urusan pentadbirannya dan bimbang umat Islam akan berpecah semasa ketiadaannya nanti. Akhirnya beliau mengusul supaya Umar al-Khattab dipilih menjadi Khalifah. Cadangannya diterima oleh beberapa orang sahabat yang berada disisi beliau.

Pada 7 Jamadilakhir tahun 13 Hijrah, Khalifah Abu Bakr menghembuskan nafasnya yang terakhir dalam usia 63 tahun. Beliau sempat berpesan supaya beliau dikafankan denga kain lama yang bersih dan berpesan kepada anaknya Aisyah supaya menjual semua tanahnya dan wangnya digunakan untuk membayar semula gaji yang diterimanya dari Baitulmal.

Saidina Abu Bakr dimakamkan bersebelahan dengan makam Nabi SAW.


Dars Bukhari
amirussin.yahoo.com

Dari Ibn Abbas RA berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Jangan sesekali kamu bersendirian dengan wanita asing, melainkan ada mahram bersamanya”.
[Hadis riwayat Bukhari]

Islam melarang sesuatu kerana sebab yang jelas. Ada hikmah yang tersembunyi samaada atas sesuatu pengharaman atau sesuatu yang dibolehkan. Apa yang dilarang dalam Islam adalah untuk menutup jalan-jalan yang boleh menyampaikan manusia kepada sesuatu perkara yang diharamkan oleh ALlah SWT.

Firman ALlah SWT yang bermaksud: “Dan apabila kamu meminta sesuatu yang harus diminta daripada isteri-isteri Nabi, maka mintalah kepada mereka dari balik tabir. Cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka”.
[al-Ahzab 33:53]

Imam al-Qurtubi berkata, apa yang dimaksudkan adalah segala macam lintasan hati yang selalunya menghantui perasaan lelaki kepada wanita, begitu juga sebaliknya. Ini jelas menunjukkan tidak mungkin seorang lelaki itu boleh meyakinkan diri untuk duduk bersama-sama dengan wanita-wanita yang tidak halal baginya.

Dengan sebab itu Nabi SAW melarang kita sebagai manusia yang tidak mempunyai ketahanan nafsu agar jangan sesekali mendekati seorang perempuan atau wanita dalam keadaan tanpa mahram kerana apabila seorang lelaki dan perempuan duduk bersama, maka yang ketiganya adalah syaitan.

Bertepatanlah juga dengan perintah ALlah SWT supaya lelaki dan perempuan yang bukan mahram bercakap dari belakang tabir, ini kerana ia lebih baik kerana boleh mengelak daripada timbul sebarang keraguan dan fitnah. Oleh yang demikian itu, meninggalkan perbuatan tersebut lebih baik demi menjaga maruah diri dan sebagainya.

Hukum haram berdua-duan lelaki dan wanita yang bukan mahram bagi mengelak dari berlaku hubungan kelamin luar nikah [zina], kerana apabila berlakunya perzinaan akan merosakkan keturunan keluarga, pembuangan janin dan anak, menjatuhkan nama baik kaum kerabat, memecahbelahkan hubungan silaturahim, tersebarnya penyakit-penyakit yang kronik, nafsu bermaharajalela dan merendahkan moral seseorang.

Sesuatu perkara yang membangkitkan nafsu dan membuka jalan kepada perbuatan zina perlu dicegah. Oleh sebab itu samaada mendekatinya atau mempermudah jalan melakukan zina, semua itu adalah dilarang oleh Islam dan diharamkannya. Oleh itu jagalah jagalah mata. Dari pandangan mata akan berlaku diluar kawalan.


Mutiara Kalam [siri 25].
Oleh: Qamaruzzaman an-nadwi

Jauh lebih berharga pelajaran
yang engkau perolehi
dari pengalaman
darpada diajarkan ratusan buku
karya para ahli.



Iqtibar.
tamarmerbok.blogspot.com

Pura-pura ber’ibadah.

Apabila Daulat Bani Umaiyah membina sebuah masjid besar dan canti di Kota Damsyik, Malik bin Dinar ingin diangkat menjadi pengerusinya. Dia pun pergi ke masjid dan solat di situ sepanjang hari agar dianggap sebagai ahli ‘ibadah oleh orang ramai. Dengan cara ini dia berharap akan dilantik sebagai pengerudi masjid. Dia pura-pura kyusuk dalam ‘ibadahnya. Lepas solat berzikir sambil membilang-bilang tasbih, namun tidak seorangpun yang memperhatikannya, apalagi mengangkatnya sebagai pengerusi.

Dia berasa kecewa. “Alangkah hipokritnya aku ini, ber’ibadah bukan kerana ALlah, tapi kerana manusia”, Kata Malik. Pada waktu malam, Malik keluar dari masjid dan pergi ke tempat hiburan sambil bermain muzik bersama-sama teman-temannya. Hampir sau tahun, Malik berbuat seperti itu. Satu malam, dia sedang berada di majlis hiburan sambil memukul-mukul kecapi sehingga jauh malam dan teman-temannya telah tertidur.

Tiba-tiba kecapi yang dipukulnya bersuara: “Hai Malik ! Mengapa engkau belum bertaubat juga ?” “Eh…” kata Malik terkejut. Dibolak balik kecapinya tapi tidak ada yang tidak kena. Dia gementar dan merasa takut, lalu dicampakkannya kecapi dan terus berlari ke masjid. “Hampir satu taun aku ber’ibadah dalam keadaan berpura-pura. Apakah tidak lebh baik jika aku ber’ibadah kepada ALlah dengan ikhlas?” Kata Malik pada dirinya sendiri. Maka pada malam itu, dia pertama kali menyembah ALlah dengan niat yang ikhlas semata-mata kerana-Nya. Esok harinya orang ramai sibuk-sibuk ingin melantik seorang pengerusi masjid.

“Tidak perlu susah-susah, lantik saja orang yang sentiasa solat di msjid ini”. Kata salah seorang diantara mereka. “Cadangan yang baik, aku juga setuju”, kata yang lain. Mereka pun menjumpai Malik untuk meyampaikan berita perlantikan.

“Kami datang untuk melantik tuan sebagai pengerusi masjid, kami harap tuan menerimanya”. Kata Malik: “Ya ALlah, selama satu tahun aku menyembah-Mu secara berpura-pura, tapi tidak seorangpun yang memerhatikan diriku. Sekarang setelah aku menyembah-Mu dengan betul-betul, ikhlas kerana-Mu, mereka kan melantikku menjadi pengerusi, aku tidak mahu jawatan itu lagi”.

Ketika itu juga dia lari meninggalkan masjid dan terus ber’ibadah kepada ALlah sepanjang masa.


Tafsir al-Qur’an [Ruhul Ma’ani]
Oleh: Ust.Qamaruzzam an-nadwi

Adalah sangat penting ayat واذ ا قيل لهم امنو كما امن الناس ini difahami. Dakwaan beriman juga dibuat oleh orang munafik tetapi itu tidak menjadikan mereka orang beriman malah orang munafik mengaku bahawa bukan sahaja beriman tetapi mereka juga musleh, tetapi semuanya diingkar oleh ALlah SWT.

Begitulah juga ALlah telah buka satu ukuran atas setiap yang mendakwa beriman sampai hari Qiamat bahawa satu ukuran atau tahap iman seperti iman para sahabat. Jumhur mufasir sependapat bahawa ayat ini merujuk kepada para sahabat.

Oleh itu dakwaan munafik tertolak kerana dakwaan mereka tidak ada kihidupan sahabat, maka renungkanlah diri kita ditahap manakah dakwaan Iman kita.
[bersambung]


بول جا ل Bol chal.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

1.Disini banyak nyamuk.
There are mosquitoes.

ههنا يعوض كثيرة .
Hahuna yauzun kasiratun.


يها مجهر بهت هي .
Yaha macchar bahut hein.

2.Tolong sembur ubat nyamuk.
Please spray.

بعنا يتك رش فيه .
Biinayatika rhass fihi.

بجكاري لكا د جيى .
Fichkari lagadi jiye.


3.Saya memerlukan kelambu.
Let me have mosquitoe net.

احتاج ناموسية .
Ihtaju namusiyatan.

مجهي ايك مجهردانى جايى .
Mujhe ik macchardani chahiye.


Cara Berdoa’ Yang Betul.
amirbenhussin@gmail.com

Doa’ merupakan senjata orang Mukmin.Doa’ dan zikr adalah termasuk dalam ‘ibadah khusus dalam kehidupan seharian. Untuk menjadikan doa’ kita diterima oleh ALlah SWT maka kita hendaknya mengetaui cara berdoa’ yang betul sebagaimana yang diajar oleh Nabi SAW. Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Doa’ adalah ‘ibadah”. [Abu Dawud dan Tirmizi]

1.Angkat tangan paras dada.
Sabda Nabi SAW Yang bermaksud: “Apabila kamu meminta [berdoa’] kepada ALlah, maka mintalah kepada-Nya dengan telapak tangan kamu, dan janganlah kamu meminta kepada-Nya dengan belakang tapak tangan”. [Riwayat Abu Dawud]

2.Rapatkan kedua-dua belah tangan.
Kita akan lihat urat tangan kanan dan kiri bercantum seakan membentuk sampan. “Apabila urat tangan itu bertemu ia akan membentuk huruf ‘ba’. Titik ‘ba’ letak dihati kita . Kedudukannya rendah dari tangan yang kita tadah. Setiap huruf di dalam al-Qur’an ada penjaganya, maka malaikat yang menjaga huruf ‘ba’ ialah Har Hayaail. Malaikat akan menganggkat doa’ kita terus mengadap ALlah SWT tanpa sebarang perantara. Oleh berdoa’lah dengan penuh pengharapan.

3.Cara berdoa’.
Duduk dalam keadaan iftirasy dan duduk tahiyyat akhir.

4.Berzikir dengan nama ALlah.
Banyakkan menyebut nama ALlah dan memuji kebesaran-Nya semasa berdoa’.

5.Ikhlas dalam berdoa’.
Menghadirkan diri kepada ALlah dengan penuh khusyu’ dan ikhlas kepada ALlah.

6.Tidak berdoa’ untuk tujuan keburukkan.
Tidak boleh berdoa’ dengan tujuan untuk melakukan dosa, khianat mendapatkan sesuatu dari jalan yang tidak diredhai oleh ALlah dan untuk memutuskan hubungan.

7.Tidak terburu-buru.
Berdoa’lah dalam keadaan yang tenang dan dalam nada yang rendah dengan penuh harapan.

Doa yang makbul.
*Orang yang terdesak.
*Orang yang teraniaya atau dizalimi.
*Anak berbuat baik terhadap ibu bapa.
*Seorang Muslim yang tidak berbuat zalim dan tidak memutuskan silaturrahim.

ALlah SWT berfirman yang bermaksud: “Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa’ apabila ia berdoa’ kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku [dengan mematuhi perintah-Ku], dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul”. [al-Baqarah:186]


Muhasabah.
benhussin.blogspot.com

Jangan Takbur Sesama Manusia.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya ALlah telah mewahyukan kepadaku bahawa hendaklah kamu berwudhu’ sehingga kamu tidak berbangga-bangga ke atas orang lain dan tidak menganiaya orang”. [Sahih Muslim]

Al-Imam Ibn Qoiyim menerangkan bahawa: “Keindahan tawadhu’ akan dirasai seseorang itu meredhai Muslim yang lain sebagai saudaranya dan di waktu yang sama ALlah juga meredhainya sebagai hamba. Menunaikan hak walaupun kepada musuh, bersedia memaafkan kesilapan orang lain. Tidak meredhai seseorang itu sebagai sahabat tergolong dalam ertikata takbur”.

Katanya lagi: “Sesiapa yang membuat kesilapan kepadamu kemudian dia datang untuk meminta maaf, maka konsep tawadhu’ menuntut agar kamu member kemaafan kepadanya, samaada permintaannya benar atau sebaliknya. Kamu tidak berhak menaruh sebarang prasangka terhadapnya, berserahlah kepada ALlah berkaitan apa yang tersembunyi di dalam hatinya. Rasulullah SAW pernah membebaskan tiga orang mubafiq yang lari dari peperangan dan menyerahkan kepada ALlah menentukan apa yang sebenarnya yang tersembunyi di hati mereka”. [Tahzib Madarij al-Salikin]

Dr.Said Muhammad Nuh menyatakan dalam kitabnya ‘Afat ‘Ala Thoriq diantara sifat takbur ialah:

1. Berjalan dengan gaya yang berlagak sombong, tidak mempepedulikan orang lain dan sentiasa ingin melarikan diri dari manusia.
2. Mencari peluang untuk melakukan kerosakan di atas muka bumi, tidak menghiraukan nasihat orang lain dan bersikap angkuh atas perkara yang benar.
3. Percakapan yang melulu dan tajam.
4. Memakai pakaian tertentu dengan niat bermegah-megah dan menunujuk-nunjuk dihadapan orang.
5. Gemar untuk mendapatkan penghargaan manusia. Rasa kecewa dan susah hati jika orang tidak menghormatinya.
6. Merasa bangga apabila ia mengdahului orang lain, samaada semasa berada dalam majlis, perbualan atau seumpamanya.

Kita sebagai seorang yang mencari keredhaan ALlah hendaklah sentiasa memohon pada ALlah agar tidak termasuk dalam golongan ini.


Tarbiyyatul Aulad
amirbenhussin@gmail.com

Untuk menjadikan anak kita seorang yang soleh/solehah, para ibu bapa hendaklah sentiasa member didikan dan dorongan untuk melakukan solat lima waktu sejak dari kecil. Antara cara-cara yang boleh dicuba untu menggalakkan anak-anak solat antaranya ialah.

• Sentiasa ingatkan kepada anak bahawa mereka perlu solat apabila usia mencecah tujuh tahun.
• Setelah genap tujuh tahun ajaklah anak-anak solat bersama.
• Berikan kata pujian setelah mereka menunaikan solat dan selalu member peransang untuk mereka menunaikan solat.
• Ceritakan kelebihan menunaikan solat dan kaitkan dengan kisah-kisah para sahabat Nabi SAW.
• Jadikan masjid sebagai tempat permulaan anak-anak memulakan solat terutamanya anak-anak lelaki.

Disamping kita meransang anak-anak untuk mengerjakan solat, kita perlulah sentiasa berdoa’ semoga kita sentiasa mendapat pertolongan dari ALlah dalam apa perkara dalam mengharungi kehidupan kita juga dalam mendidik dan mentarbiah anak-anak.
Soal jawab
amirussin@yahoo.com

Soalan: Apakah hukumnya membuang tahi lalat diwajah.

Jawapan: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya ALlah tidak menjadikan kesembuhan anda kepada sesuatu yang diharamkan keatas anda”. [Sahih al-Bukhari]

Hukumnya haram membuang tahi lalat atau bintik-bintik hitam pada wajah dan anggota badan sehingga mendatangkan kemudharatan dan mengubah ciptaan ALlah begitu juga seperti mencukur bulu betis dan bulu mata bagi wanita. Tetapi harus membuangnya sekiranya mendatang aib yang teramat sangat.


Tip Nabawi.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

Nabi SAW bersabda, minuman yang paling baik dalam dunia dan akhirat ialah air. Air itu lembab dan agak sejuk.
Air menghilangkan dahaga dan memelihara kelembapan semula jadi pada badan. Air membantu penghadaman makanan dan menyerap zat-zat makanan dalam badan.

Nabi SAW bersabda, apabila anda dahaga, sisiplah air perlahan-lahan, sedikit demi sedikit jangan diteguk tergesa-gesa kerana dengan demikian menimbulkan sakit dalam hati.


Tip Pelajar Cemerlang.
tamarmerbok.blogspot.com

Bagi seorang pelajar muslim, kita hendaklah mempunyai beberapa perkara dan mengetahui beberapa langkah yang perlu bagi menghadapi imtihan [peperiksaan].Dengan persediaan yang secukupnya insyaALlah kita akan diberikan kejayaan. Diantaranya ialah:
• Mempunyai disiplin yang tinggi.
• Berfikiran positif.
• Kenali kelemahan dan kelebihan diri.
• Mempunyai jadual pembelajaran yang teratur.
• Mengetahui teknik-teknik menjawab soalan.
• Mempunyai nota yang lengkap.
• Belajar dalam kumpulan.
• Pemakanan yang berkhasiat.
• Penjagaan kesihatan diri.
• Dekat dengan ALlah.

Selain dari itu kita juga hendaklah sentiasa mengimbangi peranan ‘aqal atau minda kita dalam penggunaan otak yang diberikan kelebihannya oleh ALlah kepada kita, dalam kontek pengaruh otak kiri dan otak kanan, diantaranya ialah:

Otak kiri.
• Rasional.
• Lisan.
• Analisa.
• Lurus.
• Pasti.
• Terancang.
• Bukan gerakan.
• Pengiraan/penulisan.
• Mengawal perasaan.

Otak kanan.

• Penglihatan.
• Interaktif.
• Bersesuaian & spontan.
• Lukisan.
• Bebas dengan perasaan.
• Sintesis.
• Gerakkan.
• Bulatan.

Seterusnya kita juga perlu persediaan berikut demi untuk lebih meyakinkan diri, diantaranya ialah:

• Solat lima waktu.
• Berzikir dan berselawat atas Nabi SAW.
• Membaca al-Qur’an.
• Muhasabah diri.
• Mengulangkaji/membaca buku secara berteruan.
• Memahami apa yang dibaca dan yang diajar oleh guru.
• Latih tubi.

InsyaALlah, kita hanya dapat berusaha, tetapi ALlah juga yang akan menentukannya. Kejayaan milik kita sekiranya kita berusaha, berdoa’ dan bertawakkal.


Berwaspada dalam permainan komputer.
amirbenhussin@gmail.cm

Ancaman terhadap kanak-kanak maupun golongan dewasa terhadap permainan computer dan telefon bimbit yang ganas dan lucah amat membimbangkan.

Banyak kajian yang mendapati permainan online samaada melalui ruang maya dikomputer maupun di telefon bimbit yang ganas dan lucah dengan sikap individu terutama sekali kanak-kanak amat mudah dipengaruhi. Adalah sesuatu yang logic dan munasabah iaitu sesiapa sahaja terutama kanak-kanak mudah terpengaruh dengan melihat apa sahaja perkara negatif yang memenuhi masa dan minda mereka mempunyai kesan yang akan memberikan kesan merosakkan ke atas diri mereka.

Jenayah remaja di negara barat yang dicetuskan oleh permainan komputer yang ganas dan ada juga kes rogol dan gangguan seksual, bujuh diri dan sebagainya.

Dalam masyarakat kita hari ini juga terdapat banyak tindak balas yang keterlaluan seperti ingin menjadi adiwira seperti di dalam permainan komputer, maka muncullah pembuli jalan, merompak dan membunuh, merogol dan gangguan seksual, pesta seks, membakar rumah ibu bapa juga amuk. Kemungkinan besar kejadian seumpama ini adalah kesan daripada tindak balas apa yang terdapat di dalam permainan komputer.

Terdapat juga beberapa kes dikalangan pelajar sekolah rendah dan menengah ponteng sekolah kerana ketagihan permainan komputer dengan memenuhi kedai-kedai cyber café. Gejala ini sekiranya dibiarkan tanpa kawalan akan menjadi barah dikalangan kanak-kanak maupun golongan dewasa yang akhirnya akan menuju masa depan yang gelap.

Permainan ganas dan lucah ini amat senang dimuat turun melalui komputer dan gajet sedia ada seperti iPhon. iPad, tablet dan pelbagai telefon pintar lain.

Ibu bapa haruslah mengambil langkah berjaga-jaga supaya gejala ini tidak menular dikalangan anak-anak kita. Pemantauan berterusan hendaklah dilakukan terhadap anak-anak demi melahirkan anak-anak permata agama.


Kata-kata Hikmat [Hiqmat Ki Bati]
Oleh: Syaikh Osama

Tom ALlah SWT ki pas madad o mafi mago jo srep koie masala ho, kiu ki ALlah ta’ala sab se bara himmat walla o sab se bara badsha sahensa.

Kamu meminta tolong dan maaf dari ALlah SWT sahaja, dalam apa-apa masalah jua, kerana ALlah SWT Maha Berkuasa dan Maha Kaya.

Rahsia Sumber ‘Alam
amirussin@yahoo.com

Avokado kaya nutrisi.

Avokado merupakan antara buah yang terbaik yang tersenarai antara beberapa jenis buah-buahan yang lemaknya terdiri daripada jenis lemak tidak tepu seperti buah zaitu dan kacang tanah. Ia sanngat sesuai dimasukkan dalam pelbagai jenis hidangan masakan.

Buah avakado mempunyai banyak lemak tidak tepu yang membantu mengekalkan berat badan serta mempunyai kadar gula dan garam yang rendah.Ia juga mengandungi nutrien lain seperti vitamin A, B termasuk B6, niasin dan riboflavin, C dan E. Malah ia juga mempunyai mineral seperti zat besi, magnesium dan kalium selain diperkaya dengan fiber dan folat dan bebas sodium dan kolesterol.

Avokado juga boleh membantu mengurangkan kadar kolesterol dan baik untuk hati manakala kandungan vitamin E nya bagus untuk kulit dan bagus juga untuk makanan awal bayi.


Nazam

Keangkuhan.

Manusia semakin angkuh
Ego sombong dan bongkok
Tidak sedar diri hanyut dan alpa
Semakin hari hilang mengenal diri.

Manusia semakin angkuh
Tanpa rasa salah dan dosa
Lakukan nista tanpa batasan
Tanpa rasa takut pada Ilahi.

Manusia semakin angkuh
Tidak kira masa siang dan malam
Haram dan halal dilanggar tanpa rasa
Semakin tua hilang harga diri.

Manusia semakin angkuh
Mana ‘amal mana iman
Mana zikir mana fikir

Hanyut terus tanpa sempadan
Hilang segalanya tanpa nilai
Islamkah atau sebaliknya.

benhussin
mei 2011,Teras jernang.


Untuk langganan albayan hubungi Ust.Qamaruzzaman: 013 4849471.1 Tahun RM 25.00 . 6 Bulan RM 12.50 [Harga termasuk bayaran pos]. Untuk mendapatkan barangan kesihatan sila lawati www.tamarmerbok.blogspot.com.

No comments: