Tuesday, September 27, 2011

Muqaddimah

الســــلا م عليــــكــم ورحمة الله وبركاته, Dengan Nama ALlah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.

i.
Ahlan wa sahlan ya Ramadhan karim, sebagai umat Islam kita amat berasa bertuah dan perlu bersyukur pada ALlah kerana dapat lagi kita menunaikan ‘ibadah Ramadhan yang penuh dengan ‘izzah dan keberkatannya pada tahun ini.
Nabi S.A.W sering mengingatkan kita untuk pertingkatkan ‘amalan dengan banyakkan qiammullail bagi merebut Lailatul Qadr.

ii.
Sesungguhnya ayat al-Qur’an yang menceritakan tentang masa berlaku Lailatul Qadr tidak dijelaskan secara tepat, kerana ia bertujuan agar manusia tidak hanya tertumpu pada satu malam sahaja jika mereka tahu malam tersebut, oleh itu ia dirahsiakan agar mereka menghidupkan setiap malam dan pada malam 10 terakhir Ramadhan.

iii.
Harapan kita semoga ruh tarbiyyah madrasah Ramadhan ini dapat mengekalkan kita dalam ‘amalan yang berterusan sehingga kita bertemu kembali dengan Ramadhan yang akan datang.

Rasulullah SAW bersabda mafhumnya: “ Bagi orang yang berpuasa itu ada dua kegembiraan, pertama ketika dia berbuka dan kedua ketika dia bertemu dengan Tuhannya ”.

[Hadis riwayat Bukhari dan Muslimi]

Selamat menunaikan ‘ibadah puasa.
amirbenhussin@gmail.com

Tokoh.
amirussin@yahoo.com

Ummu Mukminin Saudah binti Zamaah r.a. Isteri ke 2 Rasulullah SAW.

Sebelum berkahwin dengan Rasulullah SAW Saudah adalah seorang isteri kepada sepupunya As-Sakran bin Amru. Pada suatu malam beliau bemimpi seolah-olah Rasulullah SAW datang kepadanya lalu memijak-mijak lehernya.

Beliau menceritakan mimpinya kepada suaminya. Suaminya seorang sahabat yang tahu serba sedikit mentafsirkan mimpi lantas berkata: “Demi bapamu wahai Saudah! Andainya benar mimpimu itu, bermakna aku akan mati tidak lama lagi, dan kau akan dikahwini oleh Baginda Rasulullah SAW.

Nama penuhnya ialah Saudah binti Zamaah bin Qis bin Abdul Syams bin Abdud bin Nadr bin Malik bin Hasal bin Amir in Luay. Ibunya berasal dari Madinah al-Munawwarah dan bapanya berasal dari Makkah al-Mukarramah.

Setelah Nabi Muhammad SAW diutuskan menjadi Rasul, ‘Sakran dan Saudah turut memeluk agama Islam.

Apabila tekanan dan penyeksaan kaum Musyrikin Quraisy keatas orang-orang Islam makin bertambah kuat di Mekah, orang-orang Islam diarah berhijrah ke Habsyah [Ethopia]. Saudah dan suaminya juga turut bersama berhijrah bersama. Setelah mereka kembali semula ke Mekah apabila mengetahui orang-orang kuat seperti Hamzah bin Abdul Muttalib dan Umar bin al-Khattab memeluk Islam, suaminya meninggal dunia.

Hatinya begitu berduka diatas pemergiaan suaminya, tetapi beliau adalah seorang yang beriman dan sentiasa beribadah kepada ALlah SWT. Segala rintangan yang berat dan pahit maung dapat diatasinya dengan hati yang tabah dan sabar.

Nabi SAW setelah kewafatan Siti Khadijah, sentiasa berada dalam keaadaan sedih dan derita. Sentiasa teringat-ingat kepada Khadijah terutamanya apabila orang-orang Quraisy meningkatkan tekanan ke atas Baginda. Di dalam keadaan Baginda yang sedemikian rupa, Baginda didatangi oleh Khaulah binti Hakim, isteri kepada Usman bin Matz’un r.a.

Khaulah berbincang dengan Nabi SAW betapa perlunya Baginda mempunyai seorang permaisuri bagi membantu pengurusan hidup Baginda, dan akhirnya bersetuju menjadikan Saudah sebagai permaisurinya.

Saudah tinggal bersama Nabi SAW menyambung perjuangan yang besar dan mulia, menjaga segala pertaruhan dan kewajipan dalam rumah yang mulia ini sebagai seorang isteri yang setia. Kehidupannya bersama Nabi SAW amat zuhud sehingga wafatnya Nabi SAW.

Peristiwa ini berlaku dalam tahun kesepuluh nabwah, sebelum berhijrah ke Madinah al-Munawwarah. Pada akhir tahun kelima puluh empat hijrah, beliau menghembuskan nafas yang terakhir menyahut panggilan Ilahi di dalam bulan Syawal dan dikebumikan di perkuburan Baqi’.Ia berlaku di zaman pemerintahan Khalifah Muawiyah bin Abu Sufyan.


Dars Bukhari
www.tamarmerbok.blogspot.com
Sabda Nabi S.A.W yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A yang bermaksud: “ Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan ALlah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukan sebelum itu ”.
[Hadis riwayat Bukhari dan Muslim]

Apakah kita telah benar-benar berpuasa dengan iman dan taqwa atau sekadar puasa yang biasa? Apakah kita benar-benar mengerti dan menghayati erti sebenar berpuasa yang sebagaimana dituntut oleh ALlah dan Nabi-Nya?

Sedar atau tidak, ada sesetengah dari kita yang berpuasa tapi masih lagi meng’amalkan perkara-perkara yang dibenci dan dilarang oleh ALlah dan Rasulnya. Kita berpuasa, tapi masih meng’amalkan ‘amalan jahilliah, masih merokok, mencukur janggut dan menyimpan misai, berseluar pendek, berkaroke di malam hari, tidak solat, berborak hingga dinihari, tidak menutup aurad, berpoya-poya di malam hari tidak menunaikan solat tarawikh dan bermacam-macam lagi ‘amalan yang lagha yang masih kita lakukan di dalam bulan yang penuh dengan barkah ini.

Lihat saja betapa gembiranya umat Islam yang duduk beriqtikaf sepanjang bulan Ramadhan dan sepuluh hari terakhir Ramadhan dengan wajah yang puas kerana telah berusaha dan berjaya mengharungi Ramadhan dengan jayanya.

Cuba kita bandingkan dengan diri kita, lihat pula pada masyarakat sekeliling apakah puasa itu menepati tuntutan agama ataupun memenuhi tuntutan hawa nafsu?
Marilah kita hayati maksud dalam perkataan ‘puasa ‘ ianya yang membawa makna menahan diri dari lapar dan dahaga serta seluruh anggota badan dari melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh ALlah.

Soalnya, adakah kita benar-benar melakukan ‘amalan puasa itu yang sebagaimana yang dikehendaki oleh ALlah atau kita hanya berjaya kembali kepada Ramadhan yang lalai dan leka.

Kita barangkali gembira tatkala berbuka dengan limpahan berbagai-bagai juadah, tetapi apakah nanti kita pasti gembira dengan puasa kita ketika kita berada di akhirat sana untuk bersemuka dengan pengadilan Rabbul Jalil yang Maha Agong dan Maha Perkasa atau sebaliknya? Marilah kita sama-sama renungkan dan fikirkan.


Mutiara Kalam [siri 32].
Oleh: Ust.Qamaruzzaman an-nadwi


Ilmu
Apabila tercemar dan kotor
Adalah tirai paling tebal
Tetapi
Apabila ia mengandungi
Tujuan buat
Bertafakur
Maka ilmu itu
Jalan menuju ALlah
Sekaligus
Penunjuk jalan.


Ramadhan dan 10 hari yang terakhir.
benhussin.blogspot.com


Umat Islam kini sedang memasuki fasa pertama dalam menjalani ibadah puasa. Nabi SAW seringkali memberi peringatan kepada kita untuk tingkatkan ‘amalan pada hari-hari sepuluh yang terakhir, digalakkan meningkatkan ‘amalan disamping ‘amalan biasa yang pada siangnya kita menahan lapar dan dahaga serta menjaga segala adab dan akhlaq yang boleh membatalkan dan mengurangkan pahala puasa kita, juga pada malamnya kita bertarawikh dan bertadarus serta melakukan qiammullail.

Tidak kira tua dan muda, lelaki dan perempuan serta kanak-kanak turut sama mengimarahkan masjid dan surau pada sebelah malamnya dalam usaha menyahut ‘amalan Nabi SAW dan mencari ganjaran yang dijanjikan oleh ALlah..

Ramadhan adalah bulan yang mulia lagi diberkati oleh ALlah. ALlah S.W.T membuka pintu rahmat-Nya seluas-luasnya. Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: “ Apabila masuk bulan Ramadhan, maka dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka serta dibelengu semua iblis dan syaitan ”. [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Justeru itu bagi setiap individu Muslim seharusnya merebut ganjaran pahala yang ditawarkan oleh ALlah S.W.T berusaha dengan gigih untuk mendapatkan sebanyak mungkin ganjaran dari Nya.

Harapan kita semua semoga pada bulan Ramadhan kali ini, kita bersungguh-sungguh melaksanakan ibadah untuk mengaut sebanyak-banyaknya pahala yang ditawarkan oleh ALlah S.W.T secara istiqamah bagi menyediakan diri untuk melaksanakan ibadah yang dijalani pada bulan Ramadhan berterusan pada bulan-bulan seterusnya.


Pada sepuluh hari terakhir Ramadhan, marilah kita bersama masyarakat Muslim seluruh dunia memenuhi ruang masjid dari memenuhi pasaraya-pasaraya, bazaar dan seumpamanya. Kelebihan dan keutamaan bulan Ramadhan kita utamakan dari segalanya pada tahun ini bagi mencapai ganjaran yang dijanjikan ALlah.

Seterusnya kita menyambut 1 Syawal dengan kemenangan setelah berjaya menundukkan nafsu pada bulan Ramadhan, kemenangan yang berpanjangan bukannya disambut dengan segala macam yang bercambur baur antara halal dan haram, dan bukannya kegembiraan 1 Syawal itu disambut selama sebulan.

Adakah sambutan 1 Syawal secara adat itu layak untuk disambut sebagai satu kemenangan sedangkan nafsu masih lagi dibelengu dengan hawa nafsu.


Iqtibar.
tamarmerbok.blogspot.com

Disebalik Bilangan Solat Tarawikh.

Solat tarawikh merupakan ibadah sunat yang dilakukan pada malam hari sebagai pelengkap ibadah puasa pada siang hari. Ada sesetengah masyarakat Muslim melakukan ibadah solat tarawikh sebanyak dua puluh rakaat dan ada juga yang melakukan sebanyak lapan rakaat sahaja. Sebagai ibadah sunat, biarlah berapa banyak rakaat yang dilakukan sukarang-kurangnya kita telah melakukannya berbanding bagi mereka-mereka yang tidak melakukannya.

Hikmah dalam menggalakkan melakukan solat tarawikh supaya melatih roh seseorang dengan banyak mendengar ayat-ayat al-Qur’an yang dibaca imam dalam solat tarawikh setelah melatih roh di siang hari dengan berpuasa bagi mendekatkan diri kepada ALlah dengan banyak ruku’ dan sujud.
Pada peringkat permulaan solat tarawikh dilakukan oleh Nabi S.A.W di rumahnya, kemudian Nabi S.A.W keluar satu malam untuk solat di masjid. Ada dikalangan sahabat yang melihatnya lalu mengikut dibelakang Nabi S.A.W. Di malam kedua ramai para sahabat berkumpul di dalam masjid untuk mengikut Nabi S.A.W solat bersama, tetapi Nabi S.A.W tidak keluar melakukannya.

Apabila baginda ditanya mengapa, baginda menjawab aku takut ia [solat tarawikh] akan menjadi wajib keatas kamu. Memandangkan hukumnya tidak wajib, maka ramai kalangan sahabat melakukannya dalam beberapa kumpulan jamaah, sehingga pada pemerintahan Saidini Umar al-Khattab, beliau menghimpunkan para sahabatnya untuk berimamkan kepada seorang imam dan ia diikuti oleh Ubay bin Ka’ab.

Pendapat Syeikh as-Sarkhosi daripada mazhab Imam Hanafi, boleh dilakukan dua puluh rakaat, sementara Imam Ibn Qudamah, Imam at-Thauri, Imam Hanafi dan Imam Shafie juga berpendapat sedemikian, manakala Imam Maliki berpendapat ia boleh dilakukan sebanyak tiga puluh sembilan rakaat termasuk solat witir. Ia boleh dilakukan secara berjamaah atau berseorangan di rumah.

Mereka memberi beberapa sebab mengapa boleh ditambah lebih daripada lapan rakaat.

Mereka melihat hadis Riwayat Aisyah tidak menunjukkan sebarang bilangan rakaat.

Ia pernah ditambah oleh golongan salaf.

Nabi S.A.W melakukan lapan rakaat dengan bacaan ayat yang panjang yang mungkin tidak mampu diikuti oleh umatnya, sementara solat hingga 20 rakaat tetap memelihara bacaan yang sama dengan Rasulullah S.A.W tetapi dalam rakaat yang banyak, kesemua itu mencontohi apa yang terbit dari baginda Rasulullah S.A.W.


Tafsir al-Qur’an [Ruhul Ma’ani]
Oleh: Ust.Qamaruzzam an-nadwi

يا يها النا س اعبد وا ربكم الذي خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون .
Wahai sekelian manusia beribadahlah kepada tuhan kamu yang telah mencipta kamu dan orang-orang yang terdahulu dari kamu supaya kamu [menjadi orang yang] bertaqwa.

الذي جعل لكم الارض فراشا والسماء بناء وانزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرت رزقا اكم فلا تجعلوا الله اندادا وانتمتعلمون .
Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan dan langit [serta segala isinya] sebagai bangunan [yang dibina dengan kukuhnya] dan diturunkannya air hujan dari langit, lalu dikeluarkan dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu, maka janganlah kamu mengadakan bagi ALlah sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui [bahawa ALlah ialah Tuhan Yang Maha Esa].


بول جا ل Bol chal.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

1.Buka tingkap.
Open the window.

افتح النا فذة
Iftah annafizah.

كهيركي كهل دو .
Khirki khul do.


2.Tutup pintu.
Close the door.

اغلق البا ب .
Aqliqi albab.

د روا ز بند كرد و .
Darwaza band kardo.


3.Boleh saya masuk?
May I come in?

هل يمكن ان ا د خل ؟
Hal yumkin an adkhilu?

كيا مي اند ر سكتا هو ؟
Kia me andar ca sakta hu?


Muhasabah.
benhussin.blogspot.com

Ciri Pakaian Wanita Muslim.

Firman ALlah yang bermaksud: “Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai kedadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurad dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir”.
[An-Nur:31]

Hadis Nabi SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang, [menggoda, nipis, ketat, seksi yang cenderong kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat], rambut mereka laksana goh-goh unta [didedah dan dibanggakan]. Sesungguhnya mereka itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya”.
[Riwayat Bukhari dan Muslim]
Didikan dan asuhan dari awal dalam membiaskan diri seseorang wanita Muslim berpakaian menutup aurad amatlah perlu. Persekitaran sekeliling dan pergaulan kawan rakan juga memainkan peranan penting bagi memastikan seorang wanita Muslim itu menutup aurad dengan menepati ciri-ciri menutup aurad yang selari dengan tuntuan Islam.

Dari awal lagi sepatutnya ibu bapa harus menekankan soal cara berpakain anak-anak bagi memastikan apabila sampai masa dewasanya ia sudah biasa menutup aurad. Wanita sekarang mengalami berbagai jenis dan berbagai macam tribulasi untuk menutup aurad kerena persekitaran dewasa ini tidak menjurus mereka bagi mengamalkan pakaian yang menutup aurad.

Fesyen rangi yang mendedahkan tubuh badan diutamakan oleh wanita Muslim sekarang manakala para remajanya lebih suka berseluar trek dan berbaju T. Mereka sudah tidak rasa berdosa mendedahkan rambut dan sebahagian tubuh untuk dipertontonkan dikhalayak umum. Pakaian sendat berlengan pendek, jeans ketat menjadi ikutan dan menjadi pakaian harian.

Antara pakaian yang digariskan untuk wanita Muslim ialah:

• Tidak jarang/nipis dan tidak terlalu ketat, hendaklah longgar dan tidak menampakkan bentuk tubuh dan bukan pakaian yang menggoda.
• Tidak menyerupai pakaian wanita kafir.
• Bukan pakaian ‘syuhrah’ [bertujuan mencari popularati].
• Tidak menyerupai pakaian lelaki.
• Tidak dengan warna yang menarik perhatian orang ramai.

Juga kita hendaklah mengambil kira tentang anak-anak perempuan atau isteri-isteri yang keluar rumah dengan memakai wangi-wangian, ini oleh kerana para wanita Muslim dilarang sama sekali apabila keluar dari rumah dengan memakai bau-bauan.

Hadis Nabi SAW yang bermaksud: “Wanita yang berwangi-wangian dan kemuadian keluar melintas lelaki ajnabi dengan niat mahu mereka mencium harumnya adalah umpama perempuan zina. Dan setiap mata yang memandang juga adalah zina”.
[Riwayat Ahmad, Thabarani dan Hakim]


Soal jawab
amirussin@yahoo.com

Soalan : Kenapa orang lelaki memakai songkok atau kopiah semasa solat ?

Jawapan : Memakai songkok atau kopiah bagi orang lelaki semasa solat adalah adab yang disunatkan syarak. Nabi SAW sentiasa menutup kepala dengan memakai kopiah, jadi sunnah memakai kopiah.

Soalan: Dalam solat sunat ‘aidil fitri, imam tidak bertakbir sebanyak 7 kali pada rakaat pertama [mungkin lupa], imam terus saja membaca al-Fatihah. Sahkah solat tersebut?

Jawapan: Solat itu sah kerana takbir dalam rakaat pertama dan kedua adalah sunat yang disebut sebagai hai’at solat, dan tidak perlu sujud sahwi.


Tarbiyyatul Aulad.
amirbenhussin@gmail.com

Ibu bapa hendaklah prihatin cara untuk mendidik anak lelaki dan anak perempuan. Ibu bapa tidak boleh mendidik perempuan sama seperti anak lelaki. Perbezaan ini bukannya perbezaan kasih sayang.

Faktor utama yang perlu ditekankan adalah untuk meransang anak-anak menjadi insane yang positif dan mendapat mardhatillah.

Mendidik anak lelaki.
• Latih sifat pemimpin dalalm diri.
• Dekatkan diri dengan solat dan masjid.
• Latih dengan kerja-kerja lasak.
• Latih menjadi imam solat.
• Elakkan membeli mainan bagi anak perempuan.
• Galakkan menghadiri kerja-kerja amal dalam masyarakat.

Mendidik anak perempuan.
• Didik mereka menutup aurad semenjak kecil. Jangan memakai pakaian lelaki.
• Galakkan membuat kerja-kerja di dalam rumah.
• Elakkan membeli mainan kanak-kanak lelaki.
• Latih bersopan santun dan berlemah lembut.
• Berilah penerangan berkaitan hal-hal seorang wanita.

Anak dilahirkan fitrah suci bersih, ibu bapalah yang akan mencorakkannya samaada untuk menjadikannya Muslim, Majusi atau Nasrani.


Tip Nabawi.
Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi

Apabila makan, tanggalkan kasutmu kerana dengan itu kakimu lebih rehat.

Ada keberkatan pada makanan ditengah pinggan, oleh itu mulakan makan dengan makanan yang ditepi pinggan dahulu, bukan makan dari tengah .Maksud hadis ini ialah hendaklah jangan tamak atau mementingkan diri, tetapi biarlah sesuatu keberkatan itu dikongsi bersama [ramai orang].

Ada keberkatan dalam 3 perkara: Sarapan pagi, dalam roti dan dalam sup [kuah].


Tip Pelajar Cemerlang.
tamarmerbok.blogspot.com

Setiap pelajar harus ada sifat ingin tahu terutamanya berkaitan pelajaran. Ia adalah satu sifat yang amat positif dalam kehidupan seorang pelajar. Sifat itu jelas terzahir dikalangan pelajar yang berfikiran kritikal dan gemar melahirkan pelbagai persoalan tentang pelbagai perkara.

Sifat ini juga menunjukkan kematangan berfikir bagi seseorang pelajar dan antara lain sifat-sifat ingin tahu itu termasuk:

• Sentiasa ketagih dan dahagakan maklumat tambahan Sesuatu perkara.
• Kerap mengajukan soalan kepada gurunya supaya lebih jelas untuk memehaminya.
• Sentiasa teransang untuk mencari maklumat tambahan daripada pelbagai sumber.
• Sikap berani dan yakin, kreatif, rajin, tidak malu untuk bertanya, tidak angkuh serta penuh komitmen.
• Tidak hirau dengan ejekan rakan dalam mengajukan soalan yang tidak difahami.
• Dapat menguasai sesuatu perkara dengan cepat.
• Sentiasa berada dihadapan, tidak suka berada dibelakang.

Dengan memiliki perasaan ingin tahu, pelajar akan cepat mendapat apa yang ia kehendaki bagaikan pepatah Melayu mengatakan ‘hendak seribu daya, mahu seribu cara’.


Mencari Berkat Di Bulan Ramadhan.
tamarmerbok.blogspot.com

Moga Ramadhan kali ini dapat mentarbiyyah dan mentahzib kita dan seluruh anggota badan supaya benar-benar berpuasa. Apabila berpuasa, kebanyakkan diantara kita tidak menyedari atau secara sedar melakukan beberapa perkara yang melanggar adab dan tatasusila puasa.

Banyak juadah untuk berbuka.
Sedar atau tidak, bagi sesetengah dari kita yang sering membeli juadah untuk berbuka seringkali melakukan pembaziran dengan membeli bermacam-macam juadah sehingga apabila sampai waktu berbuka, makan sehingga terlalu kenyang sehingga susah untuk menunaikan solat margin dan seringkali sebahagian makanan tidak dijamah dan akhirnya dibuang ke dalam tong sampah.

Nabi SAW apabila tibanya waktu berbuka seringkali mengambil sebiji dua buah tamar dan segelas minuman lalu beredar menyegerakan solat magrib.

Tertinggal solat atau mentakkhirkannya.
Bagi kita yang rajin menyediakan juadah berbuka untuk keluarga terlalu asyik dan leka dalam penyediaan juadah untuk berbuka seringkali tertinggal atau sering mentakkhirkan solat asar dan kebanyakkannya setelah kekenyangan berbuka juga sering tertinggal atau terlewat dalam menunaikan solat magrib.

Bersahur.
Kita seringkali malas bangun untuk bersahur. Bagi memenuhi tuntutan bersahur kita selalunya makan sebagai sahur pada jam 12 atau 1 malam setelah itu kita masuk untuk tidur. Sebenarnya apa yang sering kita lakukan itu adalah bertentangan dengan sunahnya sahur dan sama sekali kita tidak akan mendapat pahala darinya, bahkan takut pula akan mendapat penyakit kerana sesudah kita makan terus masuk tidur.

Disunatkan kita bangun diakhir malam dan diawal pagi untuk bersahur, sekiranya sempat dapat juga kita menunaikan solat tahajjud beberapa rakaat dan setelah itu kita dapat terus menunaikan solat subuh, dengan itu makanan yang kita makan diwaktu sahur tadi dapat dihadam dengan baik kerana kita tidak tidur selepas makan.

Ada juga sesetengah dari kita bangun untuk bersahur dengan menghisap rokok, dan ada juga bersahur sehingga terlalu kenyang, setelah itu tidur atau tertidur sehingga tidak menunaikan solat subuh.

Tidak melakukan solat.
Sebahagian dari kita tibanya bulan Ramadhan berpuasa penuh cukup sebulan, tetapi malangnya tidak pernah melakukan solat lima waktu dan solat Jumaat. Dan seringkalinya hanya berpuasa sekadar dari makan dan minum sahaja, bukannya berpuasa dengan sebenar-benar puasa.

Tidak menutup aurad.
Ada juga diantara kita berpuasa penuh, tetapi malangnya yang lelaki sering memakai seluar pendek dan yang perempuannya tidak menutup kepalanya, dan ada juga yang hanya menutup kepala tetapi memakai pakaian yang menjolok mata memandang. Diibaratkan seperti berpakaian tetapi bertelanjang.

Jarang bersedekah.
Ingatlah apabila datangnya bulan Ramadhan, kita disunatkan banyak bersedekah, tidak kiralah dimana dan kepada siapa. Kita boleh bersedekah di masjid atau di surau juga kepada faqir miskin atau anak-anak yatim yang memerlukannya.

Kita juga kadangkala terlupa atau terlepas pandang untuk memperbanyakkan menjemput sanak saudara atau rakan taulan untuk berbuka bersama, anjurkan majlis berbuka bersama-sama waluapun hanya dengan tamar dan teh kosong. Kerana inilah yang digalakkan oleh Nabi SAW.

Membaca al-Qur’an dan qiammullail.
Kita selalunya Alhamdulillah dapat berpuasa dengan sempurna, tetapi ada sedikit cacatnya, kerana dalam sebulan bulan Ramadhan sekalipun tidak pernah membuka al-Qur’an dan tidak pernah sekalipun bangun malam untuk melakukan solat tahajjud dan sebagainya bagi menghidupkan malam yang didalamnya penuh dengan ganjaran dari ALlah untuk hambanya yang menghidupkan malam dengan ber’ibadah kepada-Nya.

Semua Hendak Dimakan
Semasa berbuka makanlah dengan seadanya janganlah kita makan seolah-olah melepas geram dan makan apa saja yang dihidangkan. Makanlah sekadar yang tidak melampaui atau tinggalkan sebelum kenyang.

Lakukan Yang Terbaik
InsyaALlah kita perbanyakkan bermunajat dan berdoa’ pada ALlah semoga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yang terbaik dan berkualiti buat kita, kerana mungkin kita tidak sempat lagi mengecapinya pada Ramadhan yang akan datang.


Tip Kesihatan.
amirussin@yahoo.com

Kurangkan pengambilan garam.

Garam adalah mineral yang terdapat dalam makanan secara semulajadi atau ditambah semasa pemprosesan atau memasak. Garam boleh didapati dalam bentuk garam halus atau kasar yang ditambah dalam makanan atau tersembunyi seperti yang terdapat dalam sos, kicap, taucu, mayonis, keju, ikan masin, serta serbuk dan kiub perisa .
Garam biasa yang digunakan dalam masakan mengandungi 99.9% natrium klorida [sodium chloride]. Kesan garam ke atas kesihatan ialah meningkatkan risiko darah tinggi atau hipertensi.

Kurangkan pengambilan garam :

• Gunakan perencah asli seperti jus limau dan rempah ratus.
• Kurangkan penggunaan garam, perisa tiruan, kicap dan taucu dalam masakan.
• Kurangkan mengambil makanan yang diproses seperti makanan dalam tin, sosej, burger, dan makanan segera.
• Kurangkan penggunaan mayonis dan keju dalam penyediaan makanan.
• Kurangkan atau elakkan makanan ringan yang masin seperti keropok dan kacang bergaram.
• Kurangkan makanan yang diawet seperti ikang masin, telur masin, belacan, cencaluk, budu serta jeruk buah-buahan dan sayur-sayuran.
• Elakkan membeli makanan yang kaya dengan natrium klorida dan monosodium glutamate [MSG].
• Hadkan pengambilan garam kepada 1 sudu teh [6 g] garam atau 24000 mg natrium.

Dengan ‘amalan pemakanan sihat, insyaALlah tubuh kita sihat dan bersempena dengan bulan ‘ibadah ini semoga kita dapat ber’ibadah dengan kesihatan yang baik.


Kata-kata Hikmat [Hiqmat Ki Bati]
Oleh: Syaikh Osama

Ageya akheri zamana
Musykil hei iman bachana
Talash karlo apna asal thikana
Khabar lo sahe Madinah.

Akhir zaman telahpun tiba
Sungguh susah untuk memelihara iman
Carilah asal usul mu
Ambillah khabar dari Madinah.
[petikan dari kata-kata hikmat Syaikh Sadi r.a]


Rahsia Sumber ‘Alam
benhussin.blogspot.com

Khasiat teh hitam .

Apabila kita menghirup teh ‘o’ panas, tentunya kita berasa segar dan puas yang tidak dapat digambarkan.

Kandungan zat alami yang terkandung didalam teh hitam memberi manfaat untuk tubuh dan mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan. Antioksidan yang dikenali sebagai flavanoids membantu tubuh mengatasi radikal bebas yang merosakan pada sel-sel tubuh.Ia juga berkesan untuk merehatkan minda dan fizikal.Disamping itu teh hitam juga mempunyai vitamin E juga astrigen atau bahan yang boleh mengecutkan tisu dan saluran darah bagi pengawalan darah.

Antara khasiat teh hitam yang lain ialah:
*Melembabkan bibir.
*Mengatasi bau mulut [jadikan sebagai bahan kumur].
*Mengatasi luka bakar ringan.
*Mengatasi uban.
*Meredakan gusi berdarah.


English Section
amirussin@yahoo.com

How does Islam prevent crime ?

Crime now has become a horrible ghost threatening the lives of all citizens in non-Islamic countries. Islamic countries, thanks to Islamic values, enjoy a very calm and quiet life, with the minimum rate of crimes.

Islam makes faith very much alive in the heart of a Muslim. Islam plans things in a way that makes the Muslim remember ALlah all through. He always feels that ALlah sees whatever he does and hears whatever he says.
He also strongly believes that ALlah will reward or punish him fairly depending on his deeds and behavior in this life. He believes that he is accountable for whatever he does or says.

The best prevention to crime is the Islamic patternof faith, the Islamic way of life, Islamic values, and Islamic ideals. Other non-Islamic option do not work as efficiently, or they simply do not work at all.


Nazam

Tunaikan kewajipan kita.

Wahai kawan
Mari kita tunaikan solat
Sehari lima waktu
Semoga kita menjadi taat
Hidup biar menentu.

Wahai kawan
Mari kita tunaikan puasa
Menahan lapar, dahaga dan segalanya
Semoga ALlah ampun dosa
Hidup kembali kepada-Nya.

Wahai kawan
Mari kita laksana zakat
Kalau ada rezeki yang lebih
Biar hidup penuh berkat
Hati sentiasa berzikir dan bertasbih.
Wahai kawan
Mari kita menyahut seruan-Nya
Menunaikan Haji ke Baitullah
Tanda syukur buang segalanya
Agar hidup diampunkan ALlah.

benhussin.
Teras jernang. 5 Julai 201



Untuk langganan albayan hubungi Ust.Qamaruzzaman: 013 4849471.1 Tahun RM
25.00 . 6 Bulan RM 12.50 [Harga termasuk bayaran pos]. Untuk mendapatkan barangan kesihatan sila lawati www.tamarmerbok.blogspot.com.

No comments: