Thursday, February 12, 2009

Rasulullah S.A.W beritahu tanda-tanda kiamat

Disunting oleh: Ust.Amir an-nadwi

Di dalam hadis yang mulia ini,penjelasan terhadap apa yang berlaku sebagaimana dapat kita saksikan pada masa ini berlakunya kezaliman yang melampau dan ramainya wanita-wanita yang tidak bermoral.

Rasulullah S.A.W telah mendedahkan mereka,seolah-olah beliau telah melihat dan menyaksikan mereka,membawa cemeti yang kekar,ketebalan dan kekerasannya menyerupai ekor-ekor sapi.

Mereka menimpakan pukulan terhadap kaum Musliminserta menyeksa dan mengusir untuk memuaskan nafsunya yang haus,dengan menumpahkan darah orang yang tidak bersalah.

Baginda Rasulullah S.A.W menggambarkan keadaan para wanita yang jahat,yang melepaskan jilbab dan rasa malunya.Mereka membuka dada dan menampakkan bahu dan betisnya serta membentuk rambut di kepala,sehingga seolah-olah bukit yang menyerupai pundak unta atau tembok raksasa di negeri Cina.

6. Mengaku Nabi
Diantara tanda-tanda kiamat yang diberitakan Nabi S.A.W adalah timbulnya beberapa dajjal [pendusta] yang mengaku nabi dan rasul yang mempengaruhi ‘akal sebahagian orang yang bodoh yang segera percaya kepadanya.Turmuzi dan Abu Daud meriwayatkan dari Thauban [r.a],bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
“ Tidak akan terjadi kiamat sehingga beberapa golongan dari umatku bergabung dengan kaum musyrikin,dan beberapa golongan dari umatku menyembah berhala.Sungguh akan ada pada umatku dajjal hampir berjumlah tiga puluh orang,semua mereka mengaku rasul ALlah.Sedang aku adalah penyudah para Nabi,tidak ada Nabi setelah aku”.

Sungguh telah timbul dajjal-dajjal itu pada masa kini, seperti Ghulam Ahmad al-Qadiani yang mengaku bahawa ALlah telah mengutusnya kepada manusia sebagai rasul.Dan dia telah mendapat pendukong dan penolong yang dipanggil Qadiyaniyyin.Juga seperti ajaran Ayah Pin dan ajaran Kahar,semua mengaku bahawa mereka adalah utusan dari ALlah dan mengaku sebagai nabi akhir zaman.

Sejarah silam telah memaparkan kepada kita timbulnya beberapa orang yang mengaku menjadi nabi seperti Musailamatul al-Kazzab dan al-Asswad al-Ansiy serta Sajan.

Lebih aneh dari itu,kita melihat ada orang yang berani mengaku tuhan,sebagaimana terjadi di Syiria sejak lebih dari empat puluh tahun yang lalu,ketika salah seorang dari mereka mengaku tuhan dan mengutus sebahagian para nabinya kepada manusia.

Marilah kita bersama-sama memohon kepada ALlah Azzawajalla semoga memelihara kita dari segala dajjal yang membawa jalan kesesatan,dam memohon perlindungan kepada ALlah dari syaitan jin dan syaitan manusia yang menyeru kepada jalan kemungkaran.

No comments: