Thursday, February 12, 2009

Sudut bahasa

Oleh:Ust.Qamaruzzaman an-nadwi
Albayan ingin membawa para pembaca melayari bahtera kehidupan dengan mengajak minda dan lidah bermain dengan mempelbagaikan bahasa tanpa melalui proses pembelajaran kaedah-kaedah ataupun tata bahasa, sebaliknya terus kepada ayat-ayat ataupun ungkapan-ungkapan harian.

Albayan mengujudkan sudut bahasa dengan konsep 4 dalam 1 dalam ruang bol cal atau sudut bahasa.Dalam ruangan ini pembaca akan didedahkan di dalam bahasa Arab,Urdu,Inggeris dan bahasa Melayu.

Percambahan bahasa akan berlaku apabila kita bercakap sesuatu perkataan di dalam bahasa Melayu,maka akan terlintas dalam minda kita bahasa Arab,Urdu dan Inggeris.Dengan cara ini lidah kita telah dipelbagaikan dengan berbagai bahasa.

Sudut ini khas untuk ibu-bapa yang kesuntukan masa untuk menghadiri kelas-kelas bahasa dan sesuai bagi para ibu untuk melatih anak-anak secara tidak formal di rumah.


Bahasa Malaysia
Akan menjadi asas atau teras untuk ruangan ini,ia adalah bahasa ibunda rakyat Malaysia.

Bahasa Arab
Bahasa yang paling kaya dengan perkataan-perkataan,bahasa al-Qur’an,bahasa Rasulullah S.A.W,bahasa rasmi warga syurga,bahasa yang tersirat berbagai rahsia,ibu kepada segala bahasa,bahasa yang amat indah,sepatutnya setiap warga muslim mengetahui serba sedikit tentang bahasa Arab.

Bahasa Urdu
Bahasa yang cukup sinonim dengan rakyat Malaysia,melalui pendedahan dari media elektronik mahupun media cetak.Bahasa yang amat merdu dan terdapat banyak kitab-kitab tafsir al-Qur’an ,hadis dan kitab-kitab lain di dalam bahasa Urdu yang boleh diambil manfaat jika kita boleh berinteraksi dalam bahasa urdu.

Bahasa Inggeris
Bahasa yang menjadi pertuturan,menjadi bahasa ke 2 bagi kebanyakkan Negara didunia ini.

1.Apa khabar

Kaifa haluka [untuk lelaki]
Kaifa haluki [untuk perempuan]
Ap ka kia hal he
How are you

No comments: