Thursday, February 12, 2009

Soal jawab

Dikelola oleh:Ust.Amir an-nadwi

Soal: Apakah erti munafiq dan apakah pandangan Islam terhadap orang-orang munafiq?

Jawapan: Orang munafiq mengikut istilah syarak ialah orang yang menyembunyikan kekafirannya di samping melahirkan keislamannya,atau dalam erti kata lain ialah orang yang berpura-pura Islam sedangkan pada hakikatnya ia adalah seorang yang kafir.

Menurut pandangan Islam,orang-orang seperti ini adalah orang yang rosak peribadinya,buruk perangainya dan tidak ada pendirian dalam hidupnya.Selain dari mendatangkan keburukan dan bahaya dalam masyarakat,ia juga akan menanggong risiko dan azab ALlah,sebagaimana firman ALlah S.W.T didalam al-Qur’an Surah an-Nisa’ ayat 145 yang bermaksud :

“Sesungguhnya orang-orang munafiq akan ditempatkan di peringkat yang paling bawah dari neraka dan engkau tidak dapati bagi mereka sebarang pertolongan”.

Soal: Apakah ada tanda-tanda yang menunjukkan seseorang itu bersifat munafiq?

Jawapan: Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud:

“ Sesiapa yang ada padanya adalah ia seorang munafiq yang tulin dan sesiapa yang ada satu daripadanya bererti ia adalah sebahagian dari nifak meninggalkan ia akan dia ”.

1. Apabila diberi amanah dia melakukan khianat .
2. Apabila ia bercakap-cakap ia berdusta.
3. Apabila ia berjanji ia memungkirinya.
4. Apabila berbalah [berkelahi] ia melampauinya.

Soal: Apakah erti hukum dan berapakah jenisnya?

Jawapan: Perkataan hukum adalah berasal dari perkataan Arab yang bermakna ketetapan.Maksudnya ialah menetapkan sesuatu atau menafikannya.Hukum terbahagi kepada tiga jenis:

1.Hukum ‘akal
2.Hukum syara’
3.Hukum ‘adat

No comments: